Svar til: Type Motor

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Type Motor Svar til: Type Motor

#104161

Hei Lars Gunnar,
Sachs SM51 er i Norge mest kjent som 150ccm med ca. 6hk, i Tyskland kunne denne motorvarianten også leveres som 175ccm. Forskjellen er stort sett sylinder/stempel, topplokk og forgasser (Bing). Da utvikler den ca. 9,5hk. Den noe nyere varianten Sachs SM55 kom i Norge som 125ccm og 175ccm med effekt ca. 6,5hk og 10hk. Selve motorblokken er den samme på disse to variantene av SM55, 125ccm ble opprinnelig laget for det norske markedet. Spylekanalene på SM51 og SM55 er ikke lik hverandre og sylindrene passer ikke om hverandre. Veivskinkene på SM55 125ccm er lettet noe pga. et lettere stempel slik at balansen blir riktig. I tillegg er veivtappen til svinghjulet noe tynnere slik at det noe mindre og lettere svinghjulet passer. På SM55 175ccm er det et noe større messingsvinghjul. Temposhop selger nye kvalitets komplette veivaksler til SM55 175ccm, på sikt vil også en kombinasjons veivaksel til 125/150ccm bli tilgjengelig.
Strengt tatt så er SM55 motoren en forbedret utgave av den eldre SM51 motoren med forbedret spylesystem og effekt. Forgasseren på SM55 125ccm er en Bing 22mm mot 175ccm med 24mm, samme eksosrør og potte (90mm i de aller fleste tilfeller).
Det kanskje aller viktigste å tenke på i forbindelse med en overhaling av disse motorene er riktig aksialklaring (inn-ut) på alle akslinger og veivaksel samt rett kjedelinje på primærkjede. Dette må være korrekt, spesielt mellomakselen bør ha en aksialklaring på mellom 0,01-0,05mm, dette er for å gi clutchlageret god støtte. Mye motordeler, shims osv. fåes også i Temposhop.

Lykke til med jobben!

Webhotell levert av Zondo Norge AS