Hjem › Forum › Tekniske Fora › Motor › 175 ccm veiv
Merket: Veiv
- Dette emnet har 3 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 2 år, 10 måneder siden av JOYSERIK@GMAIL.COM.
-
ForfatterInnlegg
-
-
29. september 2021 klokken 10:15 #90013Ole-Petter AareskjoldModerator
Går det greit å putte en 175 ccm vei i en 125 ccm motor? Og hva må jeg eventuelt gjøre i tillegg til ny veiv, stempel og sylinder?
-
30. september 2021 klokken 11:08 #90025JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Selve 175
-veiven passer utmerket i 125
-blokken (blokkene er identiske) men 125-stempelet bruker en krysspinne som har mindre diameter enn 175
-stempelet. På en original Sachs veiv/råde kan man her bytte krysspinneforing for å bruke enten det ene eller det andre stempelet men på Rito-veiven er det et nålelager istedet for foring og derfor kan man ikke uten videre gjøre det her. I tillegg til dette er veivtappen til svinghjulssiden tykkere på 175slik at svinghjul og evt. tenningsanlegg fra 175
må brukes. Rito-veiven er av meget god kvalitet og er balansert i forhold til vekten på stempelet til 175`. -
29. januar 2022 klokken 13:52 #91643ro-jar-s@online.noDeltaker
Hei. Må bytte veivtapper begge sider på 175 veiv.
Hvordan gjøres dette? -
29. januar 2022 klokken 14:34 #91644JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Hei Roy Jarle,
For å bytte veivtapper så må veivskinkene presses frahverandre i en egnet presse og med tilleggsutstyr som sikrer en rett aksial bevegelse, dvs. at skinkene rundt rådelager ikke bøyer seg under avpressingen. Med begge veivskinkene demontert kan veivtappene presses ut i presse og nye presses på plass. Det er viktig at kilesporet for svinghjulet på denne tappen kommer i eksakt samme posisjon som før da dette vil sikre tenningstidspunktet. Før veiven igjen blir presset sammen må rådelager inspiseres og evt. byttes. Normalt sett gjøres dette i de fleste tilfeller. Etter av veivskinkene er presset sammen i egnet fikstur må veiven rettes slik at begge veivtapper ikke har noe kast i forhold til hverandre, her bruker man måleur.
En slik veivoperasjon er krevende og kan ikke anbefales å gjøre for andre enn fagfolk på området. Kostnaden på en komplett reparasjon inkl. deler og arbeid bør sammenlignes med kostnaden for å evt. kjøpe en helt ny komplett veiv, hvis dette er til Sachs SM55 175ccm så selger Temposhop slike veiver til en god pris. Ellers har jeg flere ganger brukt Knut Halvorsen ( ved Eidsvoll?) til veivarbeid, han gjør skikkelig arbeid til en fornuftig pris.
Lykke til!
Mvh. Erik Joys
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.