Corvette 300 hopper ut av gir

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Corvette 300 hopper ut av gir

Merket: 

Ser 5 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #104119

      Hei,
      Jeg har en 1963 Corvette 300 Deluxe med 4. girs fotgir. Mopeden hopper ut av 1. og 2. gir så fort den får belastning. Jeg mener å huske at den har blitt gradvis værre. Den går fint i inngrep, men hopper ut med et lite “klikk” når den blir belastet (inngrep av clutch). Jeg så at sjalteakselen var justert ganske langt inn. Nå ligger kontramutter jevnt med enden av pinnen. Den ble bedre av dette, men ikke bra.
      Jeg leser litt rundt på fora og har sett i rep.manualen her inne, men blir ikke helt klok på dette…
      Stemmer det også at tappeskruen for girolje sitter under motoren? I såfall er den skjult av braketten for fothvilerene.

      Gode råd taes i mot med tips! Jeg holder til i Hamar området 🙂

      MVH
      Mads

    • #104122
      MIKUS@ONLINE.NO
      Deltaker

      Hei. Du kan forsøke å skru spormutter en drøy halv omdreining lenger ut og se om det da blir bedre. Der kan være andre årsaker til dette også, bla en liten fjær som sitter bak trekanten med hakk i. Videre kan hele mekanismen kommet litt ut av posisjon og trenger å løsnes med de skruene som dette er festet til girdeksel med. Mekanismen har ovale hull som muliggjør en liten forskyving av mekanismen og dette kan også hjelpe. Håper noe av dette kan hjelpe deg.

    • #104124

      Hei!
      Takk for veldig gode svar.
      Jeg har testet disse punktene, strammet fjæra til girlåsen, og testet med spormutteren i forskjellige justeringer. Uansett hopper den ut av gir igjen.
      Jeg ser at girakslingen drar seg innover i det den hopper ut av 1.gir (dette er vel kanskje logisk og selvforklarende, men…).
      Som et siste forsøk forsøkte jeg å ta i gang ved å holde girpedalen nede for å forhindre at akslingen skal dra seg innover. Da knepper det i girkassa, og det virker som den tanner over…
      Kan vel kanskje høres ut som et utslitt drev i girkassen..?
      Gir dette mening, og er en «kjent» sak?

      Mads

    • #104125
      MIKUS@ONLINE.NO
      Deltaker

      Hvis den drar seg innover, kan det tyde på at spormutter sitter for langt ut. Løsne kontramutter og skru mutrene inn til du har en drøy millimeter av sjalteaksel stikke ut fra kontramutter.

    • #104147

      Hei,
      Jeg forsøkte i litt forskjellige stillinger, også med en til tre milimeter synlig aksling utenfor kontramutter.
      Men jeg begynte å tenke på en ting. Det er tydlig at noen har vært innenfor dekselet der i løpet av årene.
      Kan kontra mutter ha blitt byttet ut?
      Det sitter en ganske standard M6 mutter der i dag. Den er vel tre-fire milimeter høy. Er dette en original kontramutter?
      Om den originale mutteren en slags tynnere spesialmutter vil jo justering bli feil om man går etter hvor mange mm akslingen skal stikke utenfor mutter.

      Mads

    • #104148
      MIKUS@ONLINE.NO
      Deltaker

      Det kan nok være at den er byttet, men det har liten betydning. Har gjort det selv flere ganger og det har fungert fint. Nå har du prøvd mye forskjellig, så da tror jeg det er utslitt sjaltekloss i hovedaksel som er utslitt og da må motor kløves. Klossen sitter i enden av sjaltepinnen og den kan ha blitt rund i kantene og vil ikke gripe skikkelig inn i giret.

Ser 5 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Webhotell levert av Zondo Norge AS