Motorolje

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Motorolje

Ser 4 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #92541

      Hei.
      Jeg har arvet en Corvette 380 (1979-modell). Det er litt usikkert hvilken type motorolje som er brukt fra før, og jeg har fått forskjellige svar om hva jeg skal bruke. Helsyntetisk, halvsyntetisk, mineralolje… Det eneste folk har vært enige om er totaktsolje (selvsagt) og 4% olje med viskositet SAE 40-50.

      Jeg har ikke brukerhåndbok/manual til mopeden, og lurer på hva som er den beste oljen å bruke til den. Er det noen som kan hjelpe med dette?

      Mvh
      Arnt Morten.

    • #92542

      Hei Arnt Morten,
      Gratulerer med en meget populær moped som garantert vil gi deg mye glede! For olje som skal blandes i bensinen kan du bruke enten 4% mineral to-takts olje (rimeligst) eller 4% syntetisk to-takts olje (noe dyrere). Mineral olje gir noe mere sot og røyk men fungerer ellers helt OK. Syntetisk gir god smøring, er lettere å blande i bensinen og røyker mindre. Til fem liter bensin skal du ha 2 dl olje (4%). Motoren skal ha mineral 80/90 GL1 olje, den fåes bl.a i Tempo Shop. Total oljemengde er 2dl. Ved oljebytte må også restolje i clutchhuset (høyre side) tømmes ellers vil det ved påfylling av 2dl ny olje bli noe for mye olje og da kan du få noe lekkasje ut via gir sjaltepinnen spesielt når mopeden står på sidestøtte.
      Lykke til!
      Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    • #92555

      Hei, Erik.
      Tusen takk. Når jeg søker opp mineral (eller syntetisk) 80/90 GL 1 olje får jeg opp at det er girolje, men det er kanskje ikke avgjørende i forhold til smøring i motoren generelt? Hva med full- eller semisyntetisk, har det noen betydning? Forkortelsene er jeg også grønn på, altså API TC, Jaso FD osv.

      Mvh
      Arnt Morten.

    • #92586

      Hei Arnt Morten,
      En to-takts motor som du har i mopeden din skal ha 4% oljeinnblanding i bensinen, dvs. 2 desiliter to-takts olje mineralsk eller syntetisk per 5 liter bensin. Jeg anbefaler å bruke bensin uten alkohol, dvs. 98 oktan. Denne totakts-oljen vil smøre stempel, sylinder og veivlagre. Girkassen er adskilt fra veivhuset og har sin egen olje, den skal og må være mineral 80w90 el. 75w90 GL1. Du får sikkert mange andre råd så som tran eller gressklipperolje men GL1- oljen er tilpasset denne motoren. Som tidligere nevnt fåes denne også i Temposhop og sendes fraktfritt til deg i litersflaske.

    • #92590

      Hei Erik
      Okei, da skjønner jeg. Tusen takk for hjelpen.

      Mvh
      Arnt Morten.

Ser 4 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Webhotell levert av Zondo Norge AS