Null gnist

Hjem Forum Tekniske Fora Elektrisk anlegg Null gnist

Ser 7 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #113664
      LARSBANNASJ
      Deltaker

      Hei, har et spørsmål anngående tenning og det elektriske annlegget. Har byttet lysspoler, stift og kondensator. Når jeg har satt sammen igjen motoren så får jeg ikke gnist. Den enste vesentlige forskjellen som ee utført er at på den gamle tenningsstifen så var det to ledniger og på den nye så var det bare en. All hjelp og tips motas med takk

    • #113666

      Hei Lars,
      Det mangler en del informasjon rundt problemet ditt så som hvilke type Tempo er det du har, var det gnist før du byttet stift og kondensator, hvordan har du justert stiften? En vanlig feil som gjøres er at ledningen som går til stiften og kondensatoren kortslutter mot jord enten via festeskruen for ledningen på stiften eller på kondensatoren.

    • #113667
      LARSBANNASJ
      Deltaker

      Stemmer, har en tempo corvette 380P 1992 modell og hadde gnist før jeg byttet, stiften er justert i henhold til manualen jeg har funnet inne her på tempoklubben

    • #113668

      Vel, da gjenstår bare fakta at det ikke er gnist og at det har noe å gjøre med byttet av deler. Som nevnt tidligere så kan den sorte ledningen til stiften og kondensatoren ha kommet i berøring med jord eller at det er fett på stiften. Kan du beskrive i detalj hvordan du har justert stiften?

    • #113719
      LARSBANNASJ
      Deltaker

      Har prøvd å sjekke om svart ledning ligger til jord og det er ikke fett på stiften. Når vi prøver å kjøre motoren så hopper det fortsatt ingen gnist. Må man koble opp alt av ledningsnett før det hopper gnist?

    • #113721

      Ok, for å finne årsaken til null gnist må du gjøre dette; demonter svinghjulet igjen for så å løsne ledningen på kondensatoren ved hjelp av loddebolten. Forsøk å ikke bruke mere varme enn nødvendig for å smelte tinnet her. Neste steg er å enten bruke et multimeter og Ohm setting eller en enkel prøvelampe som er koplet til f.eks et batteri eller batterilader på pluss og batteriet/laderens minus til jord på motoren. Prøvelampens jordledning koples til den svarte ledningen som nå ikke skal være koplet til resten av ledningsnettet. Når stiften er lukket skal prøvelampen lyse MEN når stiften åpnes skal lyset slukke! Hvis den ikke gjør det betyr det at den sorte ledningen går til jord et sted, trolig enten i multipluggen på fremsiden av blokken eller ved festet på stiften. Kontakten mellom tenningsspolen og pluggledningen må også kontrolleres at den er OK! Ikke uvanlig at gjennomføringen til pluggledningen er sprukket og kortslutter pluggledningen.
      Gi gjerne en tilbakemelding hvordan det går og ikke glem å feste svartledningen til kondensatoren til slutt. Grunnen til at denne løsnes for testing er å unngå noe jording gjennom denne.

    • #113723
      LARSBANNASJ
      Deltaker

      Takk, skal prøve det

    • #113778
      LARSBANNASJ
      Deltaker

      Da fant vi problemet, det var isolasjon på stiften fra fabrikat som gjorde at ledningene ikke hadde kontakt med stiften. Tusen takk for hjelp og god fremgangsmåte!

Ser 7 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Webhotell levert av Zondo Norge AS