Radiell slark i cluchhus

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Radiell slark i cluchhus

Merket: ,

Ser 5 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #116726
      KTD@EBNETT.NO
      Deltaker

      Jeg har byttet alle lagre i motor til min 1957 Tempo Swing 175. Når jeg satte sammen de to motorhalvdelene la jeg inn shims (justeringsskiver) for å møte krav til aksiell klaring på 0,1 – 0,2 for hovedaksen og 0,05 – 0,1 for mellomaksen.
      Når jeg har montert cluchhuset synes jeg den radielle slarken på dette virker “stor”.
      Hva er vanlig/akseptabel radiell slark?

    • #116727

      Hvis du har montert nytt clutchlager og bronseforingen mellom lageret og mellomakselen ikke er slitt samt justert aksialslakk på mellomaksel til maksimum 0,05mm så skal det være minimalt med slakk i clutch huset. Sjekk disse tingene en gang til for å finne avviket.

    • #116736
      KTD@EBNETT.NO
      Deltaker

      Aksiell slark i mellomaksel er vanskelig å måle og er oppgitt til 0,05 – 0,1mm, ikke 0,05mm maks. Jeg målte klaring uten shims og la inn 0,5mm shims etterpå. Når motorhalvdelene er montert sammen kan jeg føle at det er litt bevegelse, men jeg kan knapt se den og jeg har ikke klokke for å måle bevegelse.
      Når du sier 0,05mm maks, er det fordi du mener klaring skal være så liten som mulige, men likevel gå fritt?

    • #116737

      Ja, mellomaksel må gå fritt men clutchlageret trenger så mye støtte som mulig derfor 0,05mm. Bruk måleur. Etter noe bruk vil denne aksialslakken øke noe.

    • #116742
      KTD@EBNETT.NO
      Deltaker

      I dag har jeg åpnet motor og skiftet shims. Det kan virke som om noe har satt seg siden jeg målte og valgte 0,4 mm shims. Økning til 0,5 mm gjorde liten forskjell.
      Ved å benytte 0,8 mm (0,5+0,3) ble friksjon for stor på clutchlager og aksel.
      Bruk av 0,7 mm (0,5+0,2) virker til å være riktig. Jeg har nå en liten radiell slark i clutchhus og både aksel og clutchhus roterer fritt. Jeg kan ikke kjenne noen aksiell klaring og har ingen måleklokke for å sjekke.

    • #116743

      Nå høres det ut som du er temmelig nær optimal shimming. Hvis du har planer om lignende operasjoner i fremtiden vil jeg anbefale å vurdere anskaffelse av et måleur som vil gjøre denne jobben mye lettere. Både hoved og mellomaksel samt veivaksel er avhengig av nøye utmålt aksialslakk.
      Lykke til !

Ser 5 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Webhotell levert av Zondo Norge AS