Simmerring veivaksel

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Simmerring veivaksel

Ser 5 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #91037

      Sachs mc 175: Hvordan kan en sjekke om det er lekkasje i veivakseltetning uten å åpne motoren? Finnes det noen form for tetningsstoff som kan påføres fra utsiden?

    • #91038

      Hvis ikke simmeringene er byttet før vil det ganske sikkert være en god ide å skifte disse nå etter nærmere 60 år. Hvis motoren røyker unormalt mye selv med riktig innblanding av 2-takt olje i bensinen så kan dette tyde på at girolje lekker inn forbi simmeringen på veiven på clutchsiden. På motsatt side kan du evt. med demontert svinghjulsdeksel forsøke å spraye litt startgass bak svinghjulet når motoren går på tomgang (bruk plaststrå fra sprayflasken), hvis turtallet endrer seg er dette et tegn på lekkasje forbi simmeringen. For å bytte simmeringene må motoren deles og veiven shimses for riktig aksialklaring.

    • #91213

      Hei igjen og takk for svar,
      Originalt ligger simmeringen inne i en hylse med flens og smøreslisse. Ny simmering har samme utvendig diameter som original hylse. Dette betyr vel at original hylse sløyfes. Kombinert med smalere simmmering gir dette en økt aksialklaring på ca. 4mm som må shimses. Høres dette riktig ut? Og hva med smøreslissen i simmeringen som finnes originalt?

    • #91662

      Hei Hans,

      Ved bytte av originale simmerringer med nye som passer direkte i blokken så er det enkleste å utligne differansen med en passende stor skive mellom blokk og ytre lager ring, tilvarende tykkelsen på stålhylsen som da bortfaller. Dermed så beholdes posisjonen av lageret og shimsingen blir mindre omfangsrik.

      Mvh,
      John M

    • #92257

      Man må vel bore opp hol i stålkragen på nye simmerringer ? – for dei gamle originale har jo hol for smurning.

      Mvh / Tommy

    • #92411

      Ja,du kan bore hull i kragen på den nye simmeringen. Et lite tips er å stikke boret gjennom en vinkork el. lign. slik at bare et par millimeter av boret stikker ut, dette for å unngå at boret skader simmeringen idet boret går igjennom stålkragen!

Ser 5 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Webhotell levert av Zondo Norge AS