Hjem › Forum › Tekniske Fora › Motor › Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang
Merket: tomgang
- Dette emnet har 8 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 10 måneder, 1 uke siden av Geir Svevad.
-
ForfatterInnlegg
-
-
8. februar 2024 klokken 17:50 #112014Geir SvevadDeltaker
Hei,
Har overhalt motoren og gjort en prøvestart. Litt motvillig startet den, men går ikke på tomgang og det er dårlig gassrespons på lavt turtall. Ved større gasspådrag blir responsen bedre, men regner med det er fordi bensinen da ikke går gjennom tomgangsdysen. Forgasser og dyser er rengjort, men når jeg kikket inn i der tomgangsdysen sitter var det veldig vanskelig å se det var noe hull der. Burde ikke det være på størrelse med dyseåpningen, eller er det bare veldig lite? Blåste gjennom med trykkluft og kjente da det kom luft ut av det lille hullet helt i forkant av forgasseren, fram mot sylinderen, så antok det var ok. Kan selvfølgelig være at det er for tett.
Når jeg justerer tomgangs-lufteskruen til 1/2 omdreining ut så holder motoren seg i gang, men skrur jeg den videre ut til det spesifiserte 1 1/2 omdreining så stopper den.Ser også det står beskrevet i håndboka at tennspole kan være årsak til dårlig tomgang, og da lurer jeg på hvordan pluggledningen festes i pluggen som skrus inn i motorblokka? Jeg avisolerte ca. 1,5 cm av pluggledningen og dyttet pluggledningen inn, men den blir sittende ganske løst. Kan det være dårlig kontakt?
Har heller ikke prøvd med ny tennplugg enda, men tror ikke det er problemet.
Det siste jeg noterte meg var at framlykta lyser selv om tenningsbryteren står i posisjon hvor den ikke skal lyse, men det tror jeg heller ikke har noe med saken å gjøre.
Det er forøvrig ny stift og kondensator og tenningen skal være riktig.Håper noen har et par gode tips:)
Mvh
Geir -
8. februar 2024 klokken 18:30 #112015JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Geir,
-1). Sjekk tenningsinnstilling 5mm før topp.
-2) Sjekk begge dyser er åpen og at de ikke er byttet om hverandre
-3) sjekk at den lille (2mm) messing pluggen på bunnen an hoveddysebrønnen ikke er falt ut, isåfall plugg igjen hullet med egnet stift. -
8. februar 2024 klokken 18:57 #112016Geir SvevadDeltaker
Hei,
1) kan du forklare dette litt nærmere for meg? Er det tenningsinnstilling når svinghjulet står med merket “M” ovenfor merket i blokka?
2) De kan ha blitt byttet en gang i tiden. Hoveddysen er nå den med størst åpning og tomgangsdysen har minst. Er det riktig?
3) Det skal jeg sjekke.Får ikke gjort noe med denne nå før om en ukes tid, men da har jeg litt å se etter iallfall.
Takk for svar!
Mvh
Geir -
8. februar 2024 klokken 19:27 #112017JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Det med dysene har du rett i. For å bekrefte merkene på svinghjulet prøv å måle gjennom hullet for tennpluggen og ned på stempelet med et skyvelær. Husk at motoren dreier mot klokken.
-
16. februar 2024 klokken 20:49 #112087Geir SvevadDeltaker
Hei igjen,
Da har jeg fått sett litt nærmere på saken;
1) tenningsmerkene stemmer bra, det er ca. 5 mm. gange mellom merkene
2) dyser er ok
3) kan ikke se det er noen messingplugg i bunn av hoveddysebrønn på denne forgasseren. Eneste “åpne” hullet jeg finner er mellom flottørkammer og innsug på forgasser, helt i topp av flottørkammeret.Sjekket tenning og justerte denne på nytt.
Justerte inn slakk på choke-wire og da går den på tomgang også, med det jeg tror en kan forvente av gassrespons, går pent og ryddig på tomgang iallfall. Men litt usikker på om den nå går på ørlite grann choke? Hva skal være innstilling på denne, skal chokestempelet stå helt i bånn når det ikke er i bruk? (har ny pakning på stempelet).
Motoren starter lett med en gang etter å ha stoppet den. Luftjusteringsskrue står 1 1/2 omdreining ut slik den skal.Mvh
Geir -
17. februar 2024 klokken 08:08 #112089JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Hei Geir,
Choke stempelet skal stå helt i bunn og tette røret det står mot når choken ikke er i bruk.
Hvordan har du justert tenningen?
Tomgangsblanding skruens grunn-innstilling er 1,5 omdreining ut men husk at dette kun er grunninnstilling! Du skal justere denne for beste tomgang, ofte må den skrues noe lengre inn for beste resultat. -
17. februar 2024 klokken 10:14 #112090Geir SvevadDeltaker
Hei,
Tenningen er justert ved at stiften begynner å åpne ved merket “M” (eller nå rett før) og har full åpning på merket “O”, 0,45mm har jeg satt denne til. Stiften åpner nok litt tidlig, så ankerplaten kan kanskje justeres noe, er det bedre med tidligere eller senere tenning?
Kan også da prøve å justere tomgangsblandings-skruen som du sier.
Mvh
Geir -
17. februar 2024 klokken 10:28 #112091JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Det er svært viktig at tenningsinnstillingen er riktig, selv små avvik vil gjøre merkbare reduksjon i ytelse. Rekkefølgen er slik;
Først juster åpning på stiften til 0,35-0,4mm uavhengig av tenningsmerket på svinghjulet. Deretter kontroller når stiften åpner, det er ikke lett å avgjøre med kun å se på stiften. Før i tiden brukte hjemmemekanikeren et sigarettpapir mellom stiftene, med et lett drag i papiret samtidig som svinghjulet ble dreiet i riktig gangeretning merket man seg når papiretslapp
stiften= tenningstidspunkt. Jeg bruker en vanlig stroboskop tenningslampe som gir en enkel og presis kontroll. Tenningstidspunktet justeres ved å dreie på tenningsplaten. -
17. februar 2024 klokken 21:16 #112092Geir SvevadDeltaker
Jeg skjønte ikke helt hvordan man får justert stifteåpning uten å ha svinghjul i posisjon “0”, men justerte iallfall åpningen til 0,4mm. Har stroboskop-lampe, men den fikk jeg ikke til å fungere… Da ble det sigarettpapirmetoden, og i mangel av sigarettpapir brukte jeg bladmål på 0,05mm:) Ankerplaten måtte justeres, og motoren går nå på tomgang med choke-stempel i bunn. Måtte justere tomgangsblandings-skruen noe, så den står nå 1 omdreining ut og da er det også grei gass-respons.
Tror jeg er i området der det skal være, så får vente på litt bedre føreforhold til jeg får tatt en kjøretur og sett hvordan det fungerer! En kort prøvetur rundt låven her gikk imidlertid greit:)Igjen takk for hjelp og gode tips!
Mvh
Geir
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.