Hjem › Forum › Tekniske Fora › Motor › Tungstartet taifun 175
Merket: Tungstartet
- Dette emnet har 1 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 2 år, 4 måneder siden av JOYSERIK@GMAIL.COM.
-
ForfatterInnlegg
-
-
28. juli 2022 klokken 20:33 #93016EIRIK_BYR@HOTMAIL.COMDeltaker
Hei. Har ein militær taifun 175 som er meget tungstartet når den er kald, eg må trillstarte den en stund før den starter. Når eg får start på den så går den ikkje skikkeleg, går ikkje på tomgang heller. Ved gasspådrag så bruker den lang tid på å gå ned til tomgangs turtall igjen. Det hjelper ikkje å justere tomgangs skruen. Men når den er varm så starter den etter eit par kick. Har renset forgasser, luftfilter, bensintank, montert filter på bensin slange, så bensintilførsel er i orden. Har byttet tennplugg og pluggkabel utan hell. Har nylig kjøpt motorsykkelen, men den har stått i 30 år utan at den er blitt brukt. I begynnelsen så gjekk den veldig fint utan problem, men nå i det siste har den blitt veldig tungstartet og går ikkje reint lengre. Så eg lurer på om dykk veit kvifor den er slik. Mvh Eirik Byrkjeland
-
29. juli 2022 klokken 05:07 #93017JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Hei Eirik,
Takk for henvendelsen din angående Tempo Taifunen din som ikke vil gå skikkelig. Basert på det du beskriver høres det ut til at motoren drar falsk luft, det første du kan kontrollere (om du ikke allerede har gjort det) er om den lille messingpluggen på undersiden av forgasseren på kanalen til hoveddysen er falt ut noe som ikke er helt uvanlig på denne typen forgasser. Dette vil gi startvansker og dårlig tomgang etc. isåfall kan dette enkelt repareres ved å presse inn en egnet plugg som tetter dette hullet. Den andre årsaken som jeg vil påpeke er dårlige simmeringer på veivaksel, disse vil over tid bli hårde og tette dårlig mot veivaksel, spesielt på svinghjulssiden. Ved å spraye litt startgass bak svinghjulet når motoren går på tomgang så kan man evt. observere om motoren endrer turtall noe som bekrefter at motoren drar falsk luft inn her. For å bytte disse simmeringene må motorblokkene deles.
Gi gjerne en tilbakemelding om hva du finner ut av her.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.