Type Motor

Hjem Forum Tekniske Fora Motor Type Motor

Ser 4 svar tråder
  • Forfatter
    Innlegg
    • #104136

      Hei, er ny innen Sachs motorer samt Tempoer over moped størrelse. Prøver å lese meg opp på nettet angående type betegnelsene som går igjen. Ser der er minst 2 typer, M51 og M55 (175S). Ut i fra det jeg har funnet ut så er M55 motoren nyere en M51, samt at M55 ikke er symetrisk på spyle kanalene i blokk/sylinder. Har dere info/tekniske fordeler/ulemper, samt spesielle ting en må tenke på?
      planen er å gå over 3 stk. av M55 175 motorer i vinter. Mvh. Lars Gunnar Hodnefjell

    • #104161

      Hei Lars Gunnar,
      Sachs SM51 er i Norge mest kjent som 150ccm med ca. 6hk, i Tyskland kunne denne motorvarianten også leveres som 175ccm. Forskjellen er stort sett sylinder/stempel, topplokk og forgasser (Bing). Da utvikler den ca. 9,5hk. Den noe nyere varianten Sachs SM55 kom i Norge som 125ccm og 175ccm med effekt ca. 6,5hk og 10hk. Selve motorblokken er den samme på disse to variantene av SM55, 125ccm ble opprinnelig laget for det norske markedet. Spylekanalene på SM51 og SM55 er ikke lik hverandre og sylindrene passer ikke om hverandre. Veivskinkene på SM55 125ccm er lettet noe pga. et lettere stempel slik at balansen blir riktig. I tillegg er veivtappen til svinghjulet noe tynnere slik at det noe mindre og lettere svinghjulet passer. På SM55 175ccm er det et noe større messingsvinghjul. Temposhop selger nye kvalitets komplette veivaksler til SM55 175ccm, på sikt vil også en kombinasjons veivaksel til 125/150ccm bli tilgjengelig.
      Strengt tatt så er SM55 motoren en forbedret utgave av den eldre SM51 motoren med forbedret spylesystem og effekt. Forgasseren på SM55 125ccm er en Bing 22mm mot 175ccm med 24mm, samme eksosrør og potte (90mm i de aller fleste tilfeller).
      Det kanskje aller viktigste å tenke på i forbindelse med en overhaling av disse motorene er riktig aksialklaring (inn-ut) på alle akslinger og veivaksel samt rett kjedelinje på primærkjede. Dette må være korrekt, spesielt mellomakselen bør ha en aksialklaring på mellom 0,01-0,05mm, dette er for å gi clutchlageret god støtte. Mye motordeler, shims osv. fåes også i Temposhop.

      Lykke til med jobben!

    • #104163

      Takker så mye for god informasjon!
      Ser disse motorene har 3 stempelfjærer orginalt. Har dere noen erfaring med å redusere ned til 2-stk. Tenker den tredje fjæren bare medfører mer friksjon og varme?
      Mulig dette er et “dumt” spørsmål, men håper det går bra, siden jeg er første reis gutt på disse motorene!

      Hilsen Lars G.

    • #104164

      Du har helt rett i at tre stempelfjærer medfører økt friksjonsvarme. De nye stemplene til SM55 175ccm i Temposhop har to fjærer og nøyer seg med 0,07mm stempel/sylinderklaring mot 0,08mm på Meteor stempelet. Hvis du borer sylinderen så er det viktig at de horisontale kantene på eksosporten blir lett rundet for å unngå klirring.

    • #104235

      Takker, blir spennende prosjekt utover vinteren!

Ser 4 svar tråder
  • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.
Webhotell levert av Zondo Norge AS