Hjem › Forum › Spør Temposhop › Veiv, stempel m.m. Sachs 175
Merket: overhaling, Sachs 175 veiv
- Dette emnet har 4 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 10 måneder siden av Geir Svevad.
-
ForfatterInnlegg
-
-
4. januar 2024 klokken 19:03 #111056Geir SvevadDeltaker
Hei og godt nytt Tempo-år!
Jeg har en 58′ Swing 175 som har stått og hvilt på låven her de siste 30 år og som jeg nå tenkte å vekke til live igjen. Motoren på denne plukket jeg fra hverandre og satte sammen igjen i min ungdom, men det ble nok ikke da optimalt med veivklaringer osv., så en liten overhaling trengs. Jeg har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper noen av dere som kan dette kan svare på;
For å begynne med veiven, der er det slitasje på begge akseltapper så hele veiva må egentlig overhales. Nå har jeg ikke hørt med noen om overhaling enda, men tenker at jeg går for å kjøpe ei ny veiv da prisen på det ikke er så aller verst. Kan jeg bruke samme kryssbolt på den nye veiva?
Stempelet har en skade over øvre stempelring og et par grøvre riper som gjør at jeg nok tenker et nytt stempel også er greit (har ikke klart å lokalisere noe sted i sylinderen som kan ha forårsaket dette..). Det jeg har er 62,5mm, så da vil vel ingen av de stemplene som er tilgjengelige i Temposhop passe uten å borre opp sylinderen? Noen tips til hva som lønner seg her?Har noen flere spørsmål også, men begynner med dette i første omgang:)
På forhånd takk!
Mvh
Geir Svevad -
5. januar 2024 klokken 08:58 #111060Ole-Petter AareskjoldModerator
Hei. Det viser seg ofte at det kan være billigere og bedre å kjøpe ny veiv fremfor å overhale en gammel. Som du sier så har vi dem for salg til en grei pris i Temposhop. Jeg tror det skal gå greit å bruke samme kryssbolt på den nye veiven. Men jeg har selv ikke prøvd det. Vedrørende stempel så er det sikker mulig å få tak på 62,5 stempel, men som du sier det minste vi har for salg i Temposhop er 63 mm. De fleste foretrekker jo å borre eller hone opp sylinderen når det skiftes stempel. Og da samtidig gå opp i størrelse.
-
5. januar 2024 klokken 14:17 #111062Geir SvevadDeltaker
Mange takk for svar, da skal jeg sjekke om noen i lokalområdet borrer/honer. Så de to siste spørsmålene;
Leste i en annen tråd at det anbefales å borre hull i veiv-simmerring for smøring, dette regner jeg med fortsatt gjelder. Presses simmerringen inn så den er flush med godset, eller helt inn til skiven som ligger bak lagerytterringen? Det siste ser ut til å passe best ifht. å få hull i simmerring til å passe med hull fra smørekanal.Jeg regner med det trengs et forsøk eller to på å få shimset veiva riktig; passer avtrekker med varenr. 2503 til veivlager med varenr. 2075?
Mvh
Geir -
25. januar 2024 klokken 09:32 #111907Ole-Petter AareskjoldModerator
Hei Geir. Beklager sent svar, det har vert litt travelt. Dessverre så passer ikke avtrekker 2503 til NKS lager 2075. Avtrekker passer kun til FAG lager.
-
25. januar 2024 klokken 09:56 #111909Geir SvevadDeltaker
Hei!
Ikke noe problem, fikk de nye FAG-lagrene fra deg her om dagen – takk for rask service!
Et spørsmål vedrørende de nye lagrene; det skal gå an å vippe av ringen med lagerkulene fra inner-ringen, slik at jeg får trekt av inner-ringen fra veivakselen igjen om det er nødvendig? På NSK-lagrene gikk det ganske lett, mens her sitter de mer tight. Har ikke tatt i så mye enda av frykt for å ødelegge lageret..
Mvh
Geir
-
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.