Geir Svevad

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 15)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Tiltrekking bolter til topp Sachs 175 #112976
    Geir Svevad
    Deltaker

    Ja jeg brukte også 3/8 skralle ved tiltrekking, og har også trukket etter etter at motoren har gått litt.
    Jeg skal demontere igjen og sjekke at pakningsflaten er rett og bolthullene er rene, så får vi se om det blir tett med ny pakning igjen!

    Mvh
    Geir

    som svar til: Ladestrøm Sachs 175 #112639
    Geir Svevad
    Deltaker

    OK, er det noen måte å få den til å fungere igjen (den er kanskje ikke ment å bli demontert?), eller er løsningen å prøve å få tak i en annen?

    Mvh
    Geir

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112092
    Geir Svevad
    Deltaker

    Jeg skjønte ikke helt hvordan man får justert stifteåpning uten å ha svinghjul i posisjon “0”, men justerte iallfall åpningen til 0,4mm. Har stroboskop-lampe, men den fikk jeg ikke til å fungere… Da ble det sigarettpapirmetoden, og i mangel av sigarettpapir brukte jeg bladmål på 0,05mm:) Ankerplaten måtte justeres, og motoren går nå på tomgang med choke-stempel i bunn. Måtte justere tomgangsblandings-skruen noe, så den står nå 1 omdreining ut og da er det også grei gass-respons.
    Tror jeg er i området der det skal være, så får vente på litt bedre føreforhold til jeg får tatt en kjøretur og sett hvordan det fungerer! En kort prøvetur rundt låven her gikk imidlertid greit:)

    Igjen takk for hjelp og gode tips!

    Mvh
    Geir

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112090
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei,

    Tenningen er justert ved at stiften begynner å åpne ved merket “M” (eller nå rett før) og har full åpning på merket “O”, 0,45mm har jeg satt denne til. Stiften åpner nok litt tidlig, så ankerplaten kan kanskje justeres noe, er det bedre med tidligere eller senere tenning?

    Kan også da prøve å justere tomgangsblandings-skruen som du sier.

    Mvh
    Geir

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112087
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei igjen,

    Da har jeg fått sett litt nærmere på saken;

    1) tenningsmerkene stemmer bra, det er ca. 5 mm. gange mellom merkene
    2) dyser er ok
    3) kan ikke se det er noen messingplugg i bunn av hoveddysebrønn på denne forgasseren. Eneste “åpne” hullet jeg finner er mellom flottørkammer og innsug på forgasser, helt i topp av flottørkammeret.

    Sjekket tenning og justerte denne på nytt.

    Justerte inn slakk på choke-wire og da går den på tomgang også, med det jeg tror en kan forvente av gassrespons, går pent og ryddig på tomgang iallfall. Men litt usikker på om den nå går på ørlite grann choke? Hva skal være innstilling på denne, skal chokestempelet stå helt i bånn når det ikke er i bruk? (har ny pakning på stempelet).
    Motoren starter lett med en gang etter å ha stoppet den. Luftjusteringsskrue står 1 1/2 omdreining ut slik den skal.

    Mvh
    Geir

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112016
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei,

    1) kan du forklare dette litt nærmere for meg? Er det tenningsinnstilling når svinghjulet står med merket “M” ovenfor merket i blokka?
    2) De kan ha blitt byttet en gang i tiden. Hoveddysen er nå den med størst åpning og tomgangsdysen har minst. Er det riktig?
    3) Det skal jeg sjekke.

    Får ikke gjort noe med denne nå før om en ukes tid, men da har jeg litt å se etter iallfall.

    Takk for svar!

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111976
    Geir Svevad
    Deltaker

    Ok, da dropper jeg fett. Har iallfall nå fått shimset opp igjen veiva med 0,4mm på hver side, og fikk da en aksial klaring på ca. 0,15mm med pakning, så da får det være greit:)

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111971
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei,

    Jeg la inn en ny underlagsskive med samme tykkelse og dimensjon som den gamle så det tror jeg skal være greit. Jeg fulgte beskrivelsen i boka og målte ut en differanse på 1,01mm og la på o,5mm shims på hver side av veiva. Jeg antar det rett og slett er unøyaktighet i målingen som er årsaken til at det ikke ble helt rett. Jeg tenker å redusere til 0,4mm så regner jeg med det blir innenfor.
    Men jeg ser også det står pakningen skal strykes inn med fett, kan det gjøre at pakningen blir noe “tykkere” og at klaringen da blir riktig?

    Takk for raskt svar og fortsatt god helg!

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111969
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei,

    Monterte nye FAG-lagre på veiva etter å ha målt ut nødvendig klaring, men selv etter å ha målt både to og tre ganger ble det likevel ikke helt rett:) Klaringen ble omtrent i null med pakning så det må justeres. Får nå knapt dreid veiva rundt så det er litt tight..

    Spørsmålet er om man får ringen med kuler av innerlagerringen uten å ødelegge disse? Det går lett på NSK-lagrene, men virker som det er mer permanent montert på FAG-lageret?

    Mvh
    Geir

    som svar til: Veiv, stempel m.m. Sachs 175 #111909
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei!

    Ikke noe problem, fikk de nye FAG-lagrene fra deg her om dagen – takk for rask service!

    Et spørsmål vedrørende de nye lagrene; det skal gå an å vippe av ringen med lagerkulene fra inner-ringen, slik at jeg får trekt av inner-ringen fra veivakselen igjen om det er nødvendig? På NSK-lagrene gikk det ganske lett, mens her sitter de mer tight. Har ikke tatt i så mye enda av frykt for å ødelegge lageret..

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111884
    Geir Svevad
    Deltaker

    Jeg fant ut av det med starterakselen og klaring; den nye akselen er selvfølgelig ikke slitt og gikk derfor ikke helt inn mot starterhjulet. Med et par kakk gikk akselen helt inn slik at rillene for gripehjulet ligger an mot starterhjulet og jeg får da målt ut riktig klaring. Starterhjulet sitter imidlertid da fast på starterakselen, får ikke dreid det rundt for hånd, og dette må vel løpe fritt for å unngå at starterakselen blir med rundt når motoren går?
    Jeg får prøve å dreie noen runder med akslingen i hjulet og da se om det går seg til.

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111880
    Geir Svevad
    Deltaker

    Hei,
    Har holdt på med justeringer av aksialklaringer på akslingene, og på starteraksen ser det ut til at noe ikke stemmer. Starteraksen skal ha en klaring på 0,1-0,2 mm fra pakningsflate til fjærføringsring, men når jeg setter i akslingen og alt i rekkefølgen det skal være, så går akslingen ca. 0,2 mm over pakningsflaten. Fjærføringsringen bygger jo også litt og montering av sjaltemekanismen må jo da bli feil, noe den gamle starterakslingen bærer preg av. Hva kan være feil her?

    Tenkte også å bytte filtpakningene rundt clutch-armen. Skal låsestift med gummipakning bankes/presses ut fra det lille hullet på innsiden av blokka?

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111871
    Geir Svevad
    Deltaker

    Den er grei – mange takk for hjelpen så langt!

    Mvh
    Geir

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111869
    Geir Svevad
    Deltaker

    Mange takk for utfyllende svar, da har jeg en god oppskrift å gå etter!
    Skal veivlagrene settes inn med noe f.eks. hjullagerfett før endelig montering, eller vil det bare ødelegge for klaringen som er utmålt? Samme spørsmål gjelder også for nålelager for kryssbolt.

    Mvh
    Geir

    som svar til: Veiv, stempel m.m. Sachs 175 #111062
    Geir Svevad
    Deltaker

    Mange takk for svar, da skal jeg sjekke om noen i lokalområdet borrer/honer. Så de to siste spørsmålene;
    Leste i en annen tråd at det anbefales å borre hull i veiv-simmerring for smøring, dette regner jeg med fortsatt gjelder. Presses simmerringen inn så den er flush med godset, eller helt inn til skiven som ligger bak lagerytterringen? Det siste ser ut til å passe best ifht. å få hull i simmerring til å passe med hull fra smørekanal.

    Jeg regner med det trengs et forsøk eller to på å få shimset veiva riktig; passer avtrekker med varenr. 2503 til veivlager med varenr. 2075?

    Mvh
    Geir

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 15)
Webhotell levert av Zondo Norge AS