Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerHei,
Jeg går ut fra at staken er original – i aluminium med bronseforing? Da er det ikke mulig å erstatte med nålelager. Det enkleste er å erstatte bronseforingen med en ny eller nyprodusert. Disse kan relativt enkelt lages av folk med relevant kunnskap (dreiing / maskinering).
Mvh,
John MJMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerØyvind,
Tenningsbryteren har 3 posisjoner. Ved hjelp av et multimeter så sjekker du hvilke kabler som er koblet sammen ved å systematisk sjekke alle kablene parvis. Du velger en og sjekker mot alle de andre, osv til du har vært gjennom alle mulige kombinasjoner. Noter underveis hvilke som gir utslag og gjenta operasjonen for alle tre bryterstillingene.
Bryterstilling 1: Det paret som er aktivt skal kobles mot sort kabel fra tenning og mot gods henholdsvis. Fungerer som stoppknapp.
Bryterstilling 2: Koblet par skal aktivere strømbrukere som er koblet mot batteri (dersom dette finnes), f.eks. blinklys og bremselys. Dette paret skal også være aktivt i bryterstilling 3.
Bryterstilling 3: Dette paret kobles mellom lyskabel fra tenningsanlegg (Gul?) og dimbryter.Håper dette hjelper deg på vei!
Mvh,
John MJMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerTommy,
Stempo Standard 150 1955 modell skal ha 234mm lange eiker foran og 238mm bak. 3mm tykkelse.
Mvh,
John MJMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerDioder er lettest å kjøpe på f.eks. EBay eller AliExpress. Kan også kjøpes hos lokale elektroforhandlere.
John M
JMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerHei – dioden brukes til å koble hornet til stoppledningen. Strøm fra primærspolen hentes for at hornet alltid virker optimalt uavhengig av at lyset står på. Dioden hindrer at motoren stanser når hornet anvendes. Dersom det likevel skjer så kobles dioden motsatt vei. En diode som tåler strømstyrke på minst 1A anbefales.
John M
JMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerHei Hans,
Ved bytte av originale simmerringer med nye som passer direkte i blokken så er det enkleste å utligne differansen med en passende stor skive mellom blokk og ytre lager ring, tilvarende tykkelsen på stålhylsen som da bortfaller. Dermed så beholdes posisjonen av lageret og shimsingen blir mindre omfangsrik.
Mvh,
John MJMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerGenerelt: Dersom du kan kjenne slark ved å bevege stempelstaget opp/ned så er det for mye slark. Ved måling med ur så snakker vi om tusendels skala – ikke hundredels. Ved fabrikkbesøk hos RITO under produksjon av Sachs 175cc veiv så ble serien av bolter og stag sortert slik at total vertikal klaring mellom nedre kryssbolt og indre diameter i staget sammen med nålelager ikke oversteg 1/1000mm. Sachs fabrikken gjorde også det samme ifølge konstuksjonstegninger. Prinsippet vil også være det samme for stempelkryssbolt, selv med bronseforing. Når det gjelder smøring og oljefilm så er vi på molekylært nivå. 1/1000mm i den sammenheng er en gigantisk målestokk.
Mvh,
John M-
Dette svaret ble endret 3 år siden av
JMEDHUS@GMAIL.COM.
22. november 2021 klokken 14:34 som svar til: All strøm forsvant fra baklys og hoved lys Corvette 300 1963 #90869JMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerDa er antagelig denne ledningen kortsluttet. Sjekk gjerne de strømførende ledningene med et multimeter eller evt en direktekoblet lyspære – en for en.
JMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerElias,
For å utføre denne type jobb så må du nok alliere deg med noen som har en hydraulisk presse. Disse foringene sitter normalt såpass fast at “hjemmeverktøy” ikke strekker til.
John M
JMEDHUS@GMAIL.COM
DeltakerHei,
Generelt: Dersom tenningsanlegget fungerer normalt så kan du mest sannsynlig utelukke dette som feilkilde. Kjenner ikke til TSX50 modellen spesielt, men har den Motoplat tenningsanlegg? For å snevre inn feilkilder så kan du kanskje teste turtelleren på en annen moped dersom mulig.
Mvh,
John M-
Dette svaret ble endret 3 år siden av
JMEDHUS@GMAIL.COM.
-
Dette svaret ble endret 3 år siden av
-
ForfatterInnlegg