Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerLagrene smøres med egnet olje ved montering (ramme og rådelager) men simmeringene settes inn med fett ved montering. Disse simmeringene smøres normalt med oljen i bensinen ved kjøring men ved nymontering/ overhaling er det viktig at det er en form for smøring ved første oppstart. Som du nevner vil fettet forsvinne ganske raskt men vil da bli erstatter av oljen i bensinen.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerNå høres det ut som du er temmelig nær optimal shimming. Hvis du har planer om lignende operasjoner i fremtiden vil jeg anbefale å vurdere anskaffelse av et måleur som vil gjøre denne jobben mye lettere. Både hoved og mellomaksel samt veivaksel er avhengig av nøye utmålt aksialslakk.
Lykke til !JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerJa, mellomaksel må gå fritt men clutchlageret trenger så mye støtte som mulig derfor 0,05mm. Bruk måleur. Etter noe bruk vil denne aksialslakken øke noe.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvis du har montert nytt clutchlager og bronseforingen mellom lageret og mellomakselen ikke er slitt samt justert aksialslakk på mellomaksel til maksimum 0,05mm så skal det være minimalt med slakk i clutch huset. Sjekk disse tingene en gang til for å finne avviket.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Bjørn,
Jeg er litt usikker på hva du mener med kobling, mener du clutchen? Og hvilken del på motoren er det som sitter fast?
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDe skal godkjenne uten bremselys men du må ha horn. Originalt er det elektrisk, om de også kan godkjenne ball-horn som andre Tempo modeller bruker er jeg usikker på.
Mvh. ErikJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Lars,
Tempo Standard hadde riktignok batteri som gav strøm til horn og parkeringslys men den ble godkjent uten bremselys, her var/er det håndsignal som gjelder!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvis du bruker et kjent merke syntetisk 2-takts olje så blir nok det bra, de aller fleste oljene på markedet duger fint til tross for hva man kan lese på Facebook !
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerKobling skjema finner du på Tempoklubbens medlemssider, samme som Taifun t.o.m 1964
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDenne gummidemperen har jeg dessverre ikke demontert tidligere og kan derfor ikke svare på det. Prøv å legge spørsmålet ut på klubbens Facebook sider, det er en god sjanse noen kan svare deg på dette der.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo klubb.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Torfinn,
Såvidt jeg husker skal akslingen trekkes inn mot differensialen etter at denne er delt. Drevet på akslingen følger da med akslingen. Iblandt sitter akslingen noe fast i lagrene i hver ende, bruk en egnet rustløser på forhånd.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Lars,
Før i tiden kunne man kjøre lett motorsykkel (opp til 125ccm) på B-førerkort. Dette er det slutt på nå og førerkort for lett motorsykkel eller større er påkrevd. Når denne endringen fant sted for et antall år siden kunne de som da hadde B-førerkort og rettighet for å kunne føre lett motorsykkel be om å få dette overført til nytt førerkort (evt. også med kjøretøy opp til Max 7500kg..) Ba man ikke om få beholde disse rettighetene så gikk de nok tapt. Siden du allerede har klasse B og er kjent med trafikkregler osv. så hvorfor ikke ta det som en morsom utfordring å ta lappen på motorsykkel, det åpner for mye moro kjøring i et supert veteran mc-miljø!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Gunnar,
At de ytre lagerbanene sitter helt løst er faktisk første gang jeg har hørt! LockTite er et godt produkt men i dette tilfellet vil det nok ikke være tilstrekkelig for å sikre at lagerbanen sitter fast. Det kan nesten høres ut som at lagerbanene rett og slett har en for liten ytterdiameter i forhold til det som skal være, en løsning kan være å prøve et nytt lager. Å sveise i aluminium for så å dreie hullene til riktig størrelse er mulig men da kreves det kunnskap og utstyr på profesjonelt nivå og kan bli kostbart…
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei!
Riktig batteri (akkumulator) til din militære Taifun får du hos larsenmotor.no. Han finnes også på Facebook.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerKeihin PWK 28 er en god forgasser men jeg tror den muligens er en smule for stor for 175` kubikkeren, det som skjer ved økt diameter i venturidelen er at luft(gass) hastigheten synker og dermed fyllingsgraden i sylinderen, dvs. lavere dreiemoment på lavere turtall enn før. En større forgasser vil gi mulighet for tilstrekkelig luft/gass mengde ved høyere turtall, en mindre forgasser vil gjerne øke fyllingsgraden i sylinderen ved lavere turtall men være begrensende ved høyere turtall så her gjelder det å tilpasse størrelsen til motoren og bruken av denne.
Tomgangsdysen gir bensin til tomgangen samt ved lett gasspådrag, ved gasspådrag over dette overtar hoveddysen. For å finne riktig størrelse på disse må man rett og slett prøve seg frem, vurdere motorens gange og ikke minst lese fargen på tennpluggen. Bing forgasseren er av en særs enkel konstruksjon så Keihin forgasseren av riktig størrelse og variant vil nok være ganske overlegen og gi bedre motorytelse.
Uansett, lykke til med dette! Det er alltid morsomt å prøve nye løsninger i denne kjekke hobbyen!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb -
ForfatterInnlegg