JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 91)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: tempo transporter villiers bakaksel #116126

    Hei Torfinn,
    Såvidt jeg husker skal akslingen trekkes inn mot differensialen etter at denne er delt. Drevet på akslingen følger da med akslingen. Iblandt sitter akslingen noe fast i lagrene i hver ende, bruk en egnet rustløser på forhånd.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

    som svar til: Tempo transporter #116068

    Hei Lars,
    Før i tiden kunne man kjøre lett motorsykkel (opp til 125ccm) på B-førerkort. Dette er det slutt på nå og førerkort for lett motorsykkel eller større er påkrevd. Når denne endringen fant sted for et antall år siden kunne de som da hadde B-førerkort og rettighet for å kunne føre lett motorsykkel be om å få dette overført til nytt førerkort (evt. også med kjøretøy opp til Max 7500kg..) Ba man ikke om få beholde disse rettighetene så gikk de nok tapt. Siden du allerede har klasse B og er kjent med trafikkregler osv. så hvorfor ikke ta det som en morsom utfordring å ta lappen på motorsykkel, det åpner for mye moro kjøring i et supert veteran mc-miljø!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #115944

    Hei Gunnar,
    At de ytre lagerbanene sitter helt løst er faktisk første gang jeg har hørt! LockTite er et godt produkt men i dette tilfellet vil det nok ikke være tilstrekkelig for å sikre at lagerbanen sitter fast. Det kan nesten høres ut som at lagerbanene rett og slett har en for liten ytterdiameter i forhold til det som skal være, en løsning kan være å prøve et nytt lager. Å sveise i aluminium for så å dreie hullene til riktig størrelse er mulig men da kreves det kunnskap og utstyr på profesjonelt nivå og kan bli kostbart…
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

    som svar til: Batteri til Militær Taifun #115824

    Hei!
    Riktig batteri (akkumulator) til din militære Taifun får du hos larsenmotor.no. Han finnes også på Facebook.

    som svar til: PWK forgasser på Sachs 175 #115789

    Keihin PWK 28 er en god forgasser men jeg tror den muligens er en smule for stor for 175` kubikkeren, det som skjer ved økt diameter i venturidelen er at luft(gass) hastigheten synker og dermed fyllingsgraden i sylinderen, dvs. lavere dreiemoment på lavere turtall enn før. En større forgasser vil gi mulighet for tilstrekkelig luft/gass mengde ved høyere turtall, en mindre forgasser vil gjerne øke fyllingsgraden i sylinderen ved lavere turtall men være begrensende ved høyere turtall så her gjelder det å tilpasse størrelsen til motoren og bruken av denne.
    Tomgangsdysen gir bensin til tomgangen samt ved lett gasspådrag, ved gasspådrag over dette overtar hoveddysen. For å finne riktig størrelse på disse må man rett og slett prøve seg frem, vurdere motorens gange og ikke minst lese fargen på tennpluggen. Bing forgasseren er av en særs enkel konstruksjon så Keihin forgasseren av riktig størrelse og variant vil nok være ganske overlegen og gi bedre motorytelse.
    Uansett, lykke til med dette! Det er alltid morsomt å prøve nye løsninger i denne kjekke hobbyen!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Sachs 175 begynte å ryke under kjøring #115621

    Hei Runar,
    Jeg tror nok du har svart på spørsmålet ditt allerede. Hvis årsaken til kraftig røyk var defekte simmeringer til veivaksel så ville røyken vært konstant. En annen årsak til røyk kan være ansamling av gammel olje i eksospotten som vil avgi røyk når den blir oppvarmet men igjen det ville nok vedvart. Motoren din skal ha 4% innblanding i bensinen av enten W30 mineralolje, mineral 2-takt olje eller syntetisk 2-takt olje. De to første alternativene (mineraloljer) vil ikke blande seg like lett med bensinen som en syntetisk olje og bør om mulig først blandes i en kanne med bensin før den helles på bensintanken. En syntetisk 2-takt olje blander seg lettere med bensinen,gir mindre røyk men koster mere pr. liter.
    Håper dette forklarer litt.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Koblingsskjema blå Taifun #115479

    Siden det ikke er batteri så skal det heller ikke være likeretter. BlåTaifun, Sport og Cross bruker ballhorn på styret og har ikke elektrisk bremselys. Ta en titt på elektrisk skjema på klubbsidene våre.

    som svar til: Koblingsskjema blå Taifun #115477

    Skjemaet du trenger ligger under koplingskjema 125/175 1965 på klubbens websider som er tilgjengelig for medlemmer. De stiplete linjene på skjemaet viser kretser som ikke er i bruk på bl.a blåtaifun og sport/cross.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Sachs 125 eller 175 #115066

    Hvis motor blokken også er fra en 175ccm variant så vil volumet stå på det lille blikk skiltet under sylinder festet på blokkens venstre side. Ellers er 175sylinderen lett å kjenne igjen fordi den har en vertikal spalte gjennom kjøleribbene på høyre side. Riktig forgasser til 175 er en 24mm Bing mot 125` varianten 22mm Bing.
    Håper dette er godt nok svar på spørsmålet ditt.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Knekt feste til clutsj wire standard 150cc #114889

    Jeg har sett to måter å reparere et slikt knekt feste på, enten så kan du sveise (aluminium) en klump der som festet var for så å borre et hull til wiren (aluminiumslegeringen i disse motorblokkene gjør det mulig med alu-sveising). Noen har også sveiset fast den knekte biten som var der før. Den andre muligheten er å lage en vinkel av egnet flatt-stål som festes i den nærmeste pinneskruen til sylinderen.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

    som svar til: 2-takts olje #114642

    2-takt olje for påhengsmotor kan nok brukes men den er ikke ideell, den er laget for lavere temperatur enn 2-takt olje for moped og mc.

    som svar til: tempo villiers 30C 1955 #114461

    Dette høres ut som et problem i sjaltemekanismen men uten å demontere dette for inspeksjon så kan jeg dessverre ikke si noen nærmere årsak.

    som svar til: Fettgaffel Tempo swing mc #114077

    Hei Jan,
    I fettgaffelen kan du bruke generell kulelagerfett, bare se til at delene er rene før påføring av fett. Bremserens duger bra til rengjøring her.

    som svar til: Null gnist #113721

    Ok, for å finne årsaken til null gnist må du gjøre dette; demonter svinghjulet igjen for så å løsne ledningen på kondensatoren ved hjelp av loddebolten. Forsøk å ikke bruke mere varme enn nødvendig for å smelte tinnet her. Neste steg er å enten bruke et multimeter og Ohm setting eller en enkel prøvelampe som er koplet til f.eks et batteri eller batterilader på pluss og batteriet/laderens minus til jord på motoren. Prøvelampens jordledning koples til den svarte ledningen som nå ikke skal være koplet til resten av ledningsnettet. Når stiften er lukket skal prøvelampen lyse MEN når stiften åpnes skal lyset slukke! Hvis den ikke gjør det betyr det at den sorte ledningen går til jord et sted, trolig enten i multipluggen på fremsiden av blokken eller ved festet på stiften. Kontakten mellom tenningsspolen og pluggledningen må også kontrolleres at den er OK! Ikke uvanlig at gjennomføringen til pluggledningen er sprukket og kortslutter pluggledningen.
    Gi gjerne en tilbakemelding hvordan det går og ikke glem å feste svartledningen til kondensatoren til slutt. Grunnen til at denne løsnes for testing er å unngå noe jording gjennom denne.

    som svar til: Olje til Villiers 125 1958 modell #113704

    Hei!
    Villiers 125cc (D10) skal ifølge fabrikken ha 16:1 innblanding av W30 motorolje i bensinen. Med dagens to-takts oljer er det normalt å bruke 25:1 (4%) innblanding av olje i bensinen. Mineral 2-takts olje fungerer greit og er rimeligere enn syntetisk 2-takts olje som er endel dyrere men som ryker mindre og er lettere å blande i bensinen. Når det gjelder gir/primærdriftsolje så skal den ha W 140 girolje som bl.a fåes i Temposhop.

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 91)
Webhotell levert av Zondo Norge AS