JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 103)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Tempo Standard 150 girproblemer #116939

    Hei!
    Noen ganger er det selve girpedalen som tar borti det lille S-dekselet på clutchdekselet ved oppgiring men hvis det ikke er det som er feilen så er det nok problem med den lille palen i sjaltemekanismen som ikke beveger seg som den skal. Denne palen har en liten fjær som vipper palen i inngrep med tennene på sjalteakselen og dermed løfter girdrevene på plass. Jeg tviler sterkt på at problemet er sjaltegaffelen. Dessverre må nok motoren deles for å komme til sjaltemekanismen men da er det jo også en god mulighet for å kontrollere resten av gir og veivdelene samt evt. bytte pakninger og simmeringer. Anbefaler å skaffe en verksteds beskrivelse på hvordan dette skal gjøres evt. overlate det til en kyndig mekaniker.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Øvre foring fettgaffel 61modell Taifun. #116923

    Hei Stein,
    Jeg må innrømme at jeg er deg svar skyldig! På en olje gaffel som kom på modeller fra 1962 så er det en plasthylse imellom foringene som holder dem frahverandre men på fettgaffelen ser jeg ikke en slik hylse på tegningen i delekatalogen til Øglæmd (se teknisk hovedkatalog motorsykkel på klubbens websider) . Jeg ville nok forsøkt å legge spørsmålet ut på klubbens Facebook sider da det garantert er noen som har svaret på dette der.
    Beklager at jeg ikke kunne gi deg et bedre svar.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #116766

    Lagrene smøres med egnet olje ved montering (ramme og rådelager) men simmeringene settes inn med fett ved montering. Disse simmeringene smøres normalt med oljen i bensinen ved kjøring men ved nymontering/ overhaling er det viktig at det er en form for smøring ved første oppstart. Som du nevner vil fettet forsvinne ganske raskt men vil da bli erstatter av oljen i bensinen.

    som svar til: Radiell slark i cluchhus #116743

    Nå høres det ut som du er temmelig nær optimal shimming. Hvis du har planer om lignende operasjoner i fremtiden vil jeg anbefale å vurdere anskaffelse av et måleur som vil gjøre denne jobben mye lettere. Både hoved og mellomaksel samt veivaksel er avhengig av nøye utmålt aksialslakk.
    Lykke til !

    som svar til: Radiell slark i cluchhus #116737

    Ja, mellomaksel må gå fritt men clutchlageret trenger så mye støtte som mulig derfor 0,05mm. Bruk måleur. Etter noe bruk vil denne aksialslakken øke noe.

    som svar til: Radiell slark i cluchhus #116727

    Hvis du har montert nytt clutchlager og bronseforingen mellom lageret og mellomakselen ikke er slitt samt justert aksialslakk på mellomaksel til maksimum 0,05mm så skal det være minimalt med slakk i clutch huset. Sjekk disse tingene en gang til for å finne avviket.

    som svar til: Kobling #116705

    Hei Bjørn,
    Jeg er litt usikker på hva du mener med kobling, mener du clutchen? Og hvilken del på motoren er det som sitter fast?
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Bremselys #116684

    De skal godkjenne uten bremselys men du må ha horn. Originalt er det elektrisk, om de også kan godkjenne ball-horn som andre Tempo modeller bruker er jeg usikker på.
    Mvh. Erik

    som svar til: Bremselys #116668

    Hei Lars,
    Tempo Standard hadde riktignok batteri som gav strøm til horn og parkeringslys men den ble godkjent uten bremselys, her var/er det håndsignal som gjelder!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Sachs 175 begynte å ryke under kjøring #116583

    Hvis du bruker et kjent merke syntetisk 2-takts olje så blir nok det bra, de aller fleste oljene på markedet duger fint til tross for hva man kan lese på Facebook !

    som svar til: 1960 Tempo Transport – Koblingsskjema #116472

    Kobling skjema finner du på Tempoklubbens medlemssider, samme som Taifun t.o.m 1964

    som svar til: Oljedempet fremgaffel MC #116453

    Denne gummidemperen har jeg dessverre ikke demontert tidligere og kan derfor ikke svare på det. Prøv å legge spørsmålet ut på klubbens Facebook sider, det er en god sjanse noen kan svare deg på dette der.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo klubb.

    som svar til: tempo transporter villiers bakaksel #116126

    Hei Torfinn,
    Såvidt jeg husker skal akslingen trekkes inn mot differensialen etter at denne er delt. Drevet på akslingen følger da med akslingen. Iblandt sitter akslingen noe fast i lagrene i hver ende, bruk en egnet rustløser på forhånd.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

    som svar til: Tempo transporter #116068

    Hei Lars,
    Før i tiden kunne man kjøre lett motorsykkel (opp til 125ccm) på B-førerkort. Dette er det slutt på nå og førerkort for lett motorsykkel eller større er påkrevd. Når denne endringen fant sted for et antall år siden kunne de som da hadde B-førerkort og rettighet for å kunne føre lett motorsykkel be om å få dette overført til nytt førerkort (evt. også med kjøretøy opp til Max 7500kg..) Ba man ikke om få beholde disse rettighetene så gikk de nok tapt. Siden du allerede har klasse B og er kjent med trafikkregler osv. så hvorfor ikke ta det som en morsom utfordring å ta lappen på motorsykkel, det åpner for mye moro kjøring i et supert veteran mc-miljø!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #115944

    Hei Gunnar,
    At de ytre lagerbanene sitter helt løst er faktisk første gang jeg har hørt! LockTite er et godt produkt men i dette tilfellet vil det nok ikke være tilstrekkelig for å sikre at lagerbanen sitter fast. Det kan nesten høres ut som at lagerbanene rett og slett har en for liten ytterdiameter i forhold til det som skal være, en løsning kan være å prøve et nytt lager. Å sveise i aluminium for så å dreie hullene til riktig størrelse er mulig men da kreves det kunnskap og utstyr på profesjonelt nivå og kan bli kostbart…
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

Viser 15 innlegg - 1 til 15 (av totalt 103)
Webhotell levert av Zondo Norge AS