JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 16 til 30 (av totalt 79)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111972

    Noen bruker fett på pakningen, jeg gjør ikke det. Temposhop satser på produksjon av pakninger av bedre kvalitet. Fettet vil ikke gjøre noen forskjell på høyden.

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111970

    Hei Geir,
    Jeg er litt overrasket over problemet du har med FAG- lagrene, jeg har selv brukt de ved flere anledninger uten problemer. Har du brukt en spesielt tykk underlagsskive i blokken under den innpressede ytterlagerringen?
    Men for å svare på spørsmålet ditt, ja du kan fjerne plastkransen med kuler fra inner lagerbane. De sitter på ganske godt så jeg bruker å vippe de av med to brede flate skrujern.

    Mvh. Erik

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111883

    Hei Geir,
    Det er riktig at Sachs spesifiserer 0,1-0,2mm aksialslakk på start akselen. Det er ganske vanlig at denne slakken blir større pga at noen banker kicken på akselen og dermed bøyer platen på sjaltemekanismen som akselen støter mot. Hvis aksialslakken blir noe større enn 0,2mm så er ikke dette kritisk men hvis du ser at platen på sjaltemekanismen er bøyd så kan du med fordel rette denne.
    For å bytte filtringene (2) på clutch utløserarmen så gjør du som du nevner, slå ut stiften fra innsiden med egnet tynn dor. Trekk så ut utløserarmen fra blokken. Filtringene skal settes grundig inn men girolje (ikke fett) før montering. Ved montering av armen igjen så må den presses kraftig ned i blokken for å få den langt nok ned slik at stiften kan presses inn igjen. Husk å smøre akselen før den monteres i blokken!

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111870

    Du må ikke bruke fett men olje, enten vanlig motorolje eller 2-takt olje.

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111862

    Hei Geir,
    Montering av Rito-veiv gjøres på samme måte som en original Sachs veiv, ytre lagerringer skal presses inn i blokkhalvdelene (husk å legge i mellomlagsskive først) etter å ha varmet blokken rundt hullet til lagerbanen og kjølt den nye lagerbanen i fryseren i et par timer for å underlette innpresning. Ved montering av ny simmering ikke glem å lage et lite hull i kransen på denne slik at det passer overens med smørehullet i blokken. Vær spesielt forsiktig når du lager dette hullet i simmeringen så du ikke skader selve leppen i simmeringen med boret!!
    De gamle lager ytterringene kan brukes ved å plassere de på toppen av de nye lagerringene når disse presses inn i blokken.
    Inner lagerringen presses på veivtappen med utmålte shims på innsiden av disse. For å underlette monteringen av innerringen kan man varme disse forsiktig (maks 100˚) før de presses på veivtappen. Bruk olje for å underlette dette. For å trekke av denne lagerringen må du bruke egnet avtrekker for å unngå skade på veivtapp/lagerring. Aksialslakk (inn-ut slakk) av veiv er 0,10-0,20mm, dette måles enklest med et måleur på veivtappen etter sammensetting av blokkhalvdelene inkl. pakning. Pass på at ikke veiven kommer for langt ut mot clutch-siden slik at drevet for primærkjeden kommer utenfor kjedelinjen for denne. (Drevet skal også shimses for å komme på linje med drevet på clutchhuset).
    Det er meget viktig å shimse riktig for å oppnå korrekt aksialslakk til veiven! Bruk av riktig verktøy underletter denne jobben.
    Lykke til med monteringen!

    som svar til: Elektronisk tenning #109588

    Larsen motor har en del elektroniske tenningsanlegg, hør gjerne om ikke han har til din sykkel.

    som svar til: Speedometerdrev #106715

    Hei Harald,
    Drivknutefett er av skikkelig høy kvalitet og kan med fordel brukes i speedometerdrevet. Det er en god ide å demontere og rense deler og kulelager skikkelig før montering. Hvis kulelageret er dårlig kan dette skaffes i de fleste maskinforretninger som fører kulelagre.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Tempo Transporter 125/175-1963 mod #105957

    Hei Gunnar,
    Vognkort på 1963 Tempo (Svithun) Transport finnes på Tempoklubbens websider under registrering/vognkort.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

    som svar til: 150 serie2 #104276

    Den er Ø 5,5x8mm. Detaljerte motorskisser finnes i arkivet til Tempoklubben, tilgjengelig for medlemmer.

    som svar til: 150 serie2 #104238

    Nei, såvidt jeg vet er de alle like lange, den lille rullen i midten har også standard lengde. Har du alle clutchlamellene på plass?

    som svar til: Type Motor #104164

    Du har helt rett i at tre stempelfjærer medfører økt friksjonsvarme. De nye stemplene til SM55 175ccm i Temposhop har to fjærer og nøyer seg med 0,07mm stempel/sylinderklaring mot 0,08mm på Meteor stempelet. Hvis du borer sylinderen så er det viktig at de horisontale kantene på eksosporten blir lett rundet for å unngå klirring.

    som svar til: Type Motor #104161

    Hei Lars Gunnar,
    Sachs SM51 er i Norge mest kjent som 150ccm med ca. 6hk, i Tyskland kunne denne motorvarianten også leveres som 175ccm. Forskjellen er stort sett sylinder/stempel, topplokk og forgasser (Bing). Da utvikler den ca. 9,5hk. Den noe nyere varianten Sachs SM55 kom i Norge som 125ccm og 175ccm med effekt ca. 6,5hk og 10hk. Selve motorblokken er den samme på disse to variantene av SM55, 125ccm ble opprinnelig laget for det norske markedet. Spylekanalene på SM51 og SM55 er ikke lik hverandre og sylindrene passer ikke om hverandre. Veivskinkene på SM55 125ccm er lettet noe pga. et lettere stempel slik at balansen blir riktig. I tillegg er veivtappen til svinghjulet noe tynnere slik at det noe mindre og lettere svinghjulet passer. På SM55 175ccm er det et noe større messingsvinghjul. Temposhop selger nye kvalitets komplette veivaksler til SM55 175ccm, på sikt vil også en kombinasjons veivaksel til 125/150ccm bli tilgjengelig.
    Strengt tatt så er SM55 motoren en forbedret utgave av den eldre SM51 motoren med forbedret spylesystem og effekt. Forgasseren på SM55 125ccm er en Bing 22mm mot 175ccm med 24mm, samme eksosrør og potte (90mm i de aller fleste tilfeller).
    Det kanskje aller viktigste å tenke på i forbindelse med en overhaling av disse motorene er riktig aksialklaring (inn-ut) på alle akslinger og veivaksel samt rett kjedelinje på primærkjede. Dette må være korrekt, spesielt mellomakselen bør ha en aksialklaring på mellom 0,01-0,05mm, dette er for å gi clutchlageret god støtte. Mye motordeler, shims osv. fåes også i Temposhop.

    Lykke til med jobben!

    som svar til: Sachs 98, 1937 mod #104153

    Tenningsmerket på Sachs 98ccm består av en M på svinghjulet som sammen med et merke i motorblokken gir tenningstidspunktet. Hvor mange millimeter før TDC dette gir er jeg noe usikker på men produsenter av ettermarkeds tenningssystem til Sachs 98 antyder 5mm.

    som svar til: Standard 150 1955 model gir aksling #104130

    På Sachs 150ccm er det fra fabrikken ikke laget mulighet for simmering på gir og kick aksler, når blokk og clutchdeksel hull for disse akslingene blir slitt vil det dessverre oppstå noe lekkasje.

    som svar til: Fighter bytte bakhjuls lager #104107

    Hei Kenneth,
    De gamle lagrene kan demonteres enten ved hjelp av lageravdrager eller ved bruk av egnet lang dor som du slår ut lageret fra motsatt side. Mellom lagrene er en avstandshylse som må brukes igjen. De nye lagrene kan med fordel legges i fryseren noen timer samt hjulnavet varmes med f.eks varmepistol for å gjøre monteringen av de nye lagrene lettere. Bruk en liten hammer og en pipehylse som treffer ytterringen på lageret og tapp lageret på plass. Ikke glem hylsen i midten.
    Lykke til!

Viser 15 innlegg - 16 til 30 (av totalt 79)
Webhotell levert av Zondo Norge AS