JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 16 til 30 (av totalt 88)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Tempo Swing 150ccm 1957. Kjede og kjededrev. #113006

    Standard og Swing bruker begge drev med klumpen ut. Da har du valget, enten gå for 12/14 tenner eller vente litt på 13 tenner. Du kan også sjekke hos Moto Sør på tlf. 916 33573.

    som svar til: Tempo Swing 150ccm 1957. Kjede og kjededrev. #113004

    Hei Kjell,
    I dag er det ikke så vanlig med 1/4kjede og drev lengre, de fleste bruker 5/16 kjede og drev. Pass på at motordrevet er til Tempo Standard for å få riktig kjedelinjen (klumpen på drevet vender ut). Både 13 og 14 tenners drev skal være mulig å kjøpe nytt.

    som svar til: Tiltrekking bolter til topp Sachs 175 #112972

    Hei Geir,
    Såvidt meg bekjent er det ikke oppgitt noe moment for tiltrekking av topplokksboltene, Sachs sier som oftest at skruen/mutteren/bolten skal trekkes godt til noe som ofte kan gi varierende resultat… Til topplokksboltene bruker jeg en 14mm pipe med 3/8` innfestning og en medium lang snelle, da sikrer jeg meg mot at boltene blir overtrukket. Husk å kontrollere at topplokket anligningsflate er rett, dette sjekkes mot f.eks en glassflate! Sjekk også at gjengehullene i sylinderen er rene (som du nevner) samt at boltene har underlagsskiver.
    Lykke til!

    som svar til: Ladestrøm Sachs 175 #112640

    Den enkleste måten å rette dette på er nok å bytte ut den eksisterende likeretteren. Temposhop jobber med å få slike likerettere i sortimanget sitt men før vi kan tilby dette er kanskje eBay eller lignende et alternativ, de koster ikke særlig mye.

    som svar til: Ladestrøm Sachs 175 #112638

    Hei Geir,
    Ja det kan se ut som at likeretteren din ikke fungerer som den skal, du har nok rett i det.

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112091

    Det er svært viktig at tenningsinnstillingen er riktig, selv små avvik vil gjøre merkbare reduksjon i ytelse. Rekkefølgen er slik;
    Først juster åpning på stiften til 0,35-0,4mm uavhengig av tenningsmerket på svinghjulet. Deretter kontroller når stiften åpner, det er ikke lett å avgjøre med kun å se på stiften. Før i tiden brukte hjemmemekanikeren et sigarettpapir mellom stiftene, med et lett drag i papiret samtidig som svinghjulet ble dreiet i riktig gangeretning merket man seg når papiret slapp stiften= tenningstidspunkt. Jeg bruker en vanlig stroboskop tenningslampe som gir en enkel og presis kontroll. Tenningstidspunktet justeres ved å dreie på tenningsplaten.

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112089

    Hei Geir,
    Choke stempelet skal stå helt i bunn og tette røret det står mot når choken ikke er i bruk.
    Hvordan har du justert tenningen?
    Tomgangsblanding skruens grunn-innstilling er 1,5 omdreining ut men husk at dette kun er grunninnstilling! Du skal justere denne for beste tomgang, ofte må den skrues noe lengre inn for beste resultat.

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112017

    Det med dysene har du rett i. For å bekrefte merkene på svinghjulet prøv å måle gjennom hullet for tennpluggen og ned på stempelet med et skyvelær. Husk at motoren dreier mot klokken.

    som svar til: Tempo Swing med Sachs 175 går ikke på tomgang #112015

    Geir,
    -1). Sjekk tenningsinnstilling 5mm før topp.
    -2) Sjekk begge dyser er åpen og at de ikke er byttet om hverandre
    -3) sjekk at den lille (2mm) messing pluggen på bunnen an hoveddysebrønnen ikke er falt ut, isåfall plugg igjen hullet med egnet stift.

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111972

    Noen bruker fett på pakningen, jeg gjør ikke det. Temposhop satser på produksjon av pakninger av bedre kvalitet. Fettet vil ikke gjøre noen forskjell på høyden.

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111970

    Hei Geir,
    Jeg er litt overrasket over problemet du har med FAG- lagrene, jeg har selv brukt de ved flere anledninger uten problemer. Har du brukt en spesielt tykk underlagsskive i blokken under den innpressede ytterlagerringen?
    Men for å svare på spørsmålet ditt, ja du kan fjerne plastkransen med kuler fra inner lagerbane. De sitter på ganske godt så jeg bruker å vippe de av med to brede flate skrujern.

    Mvh. Erik

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111883

    Hei Geir,
    Det er riktig at Sachs spesifiserer 0,1-0,2mm aksialslakk på start akselen. Det er ganske vanlig at denne slakken blir større pga at noen banker kicken på akselen og dermed bøyer platen på sjaltemekanismen som akselen støter mot. Hvis aksialslakken blir noe større enn 0,2mm så er ikke dette kritisk men hvis du ser at platen på sjaltemekanismen er bøyd så kan du med fordel rette denne.
    For å bytte filtringene (2) på clutch utløserarmen så gjør du som du nevner, slå ut stiften fra innsiden med egnet tynn dor. Trekk så ut utløserarmen fra blokken. Filtringene skal settes grundig inn men girolje (ikke fett) før montering. Ved montering av armen igjen så må den presses kraftig ned i blokken for å få den langt nok ned slik at stiften kan presses inn igjen. Husk å smøre akselen før den monteres i blokken!

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111870

    Du må ikke bruke fett men olje, enten vanlig motorolje eller 2-takt olje.

    som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #111862

    Hei Geir,
    Montering av Rito-veiv gjøres på samme måte som en original Sachs veiv, ytre lagerringer skal presses inn i blokkhalvdelene (husk å legge i mellomlagsskive først) etter å ha varmet blokken rundt hullet til lagerbanen og kjølt den nye lagerbanen i fryseren i et par timer for å underlette innpresning. Ved montering av ny simmering ikke glem å lage et lite hull i kransen på denne slik at det passer overens med smørehullet i blokken. Vær spesielt forsiktig når du lager dette hullet i simmeringen så du ikke skader selve leppen i simmeringen med boret!!
    De gamle lager ytterringene kan brukes ved å plassere de på toppen av de nye lagerringene når disse presses inn i blokken.
    Inner lagerringen presses på veivtappen med utmålte shims på innsiden av disse. For å underlette monteringen av innerringen kan man varme disse forsiktig (maks 100˚) før de presses på veivtappen. Bruk olje for å underlette dette. For å trekke av denne lagerringen må du bruke egnet avtrekker for å unngå skade på veivtapp/lagerring. Aksialslakk (inn-ut slakk) av veiv er 0,10-0,20mm, dette måles enklest med et måleur på veivtappen etter sammensetting av blokkhalvdelene inkl. pakning. Pass på at ikke veiven kommer for langt ut mot clutch-siden slik at drevet for primærkjeden kommer utenfor kjedelinjen for denne. (Drevet skal også shimses for å komme på linje med drevet på clutchhuset).
    Det er meget viktig å shimse riktig for å oppnå korrekt aksialslakk til veiven! Bruk av riktig verktøy underletter denne jobben.
    Lykke til med monteringen!

    som svar til: Elektronisk tenning #109588

    Larsen motor har en del elektroniske tenningsanlegg, hør gjerne om ikke han har til din sykkel.

Viser 15 innlegg - 16 til 30 (av totalt 88)
Webhotell levert av Zondo Norge AS