Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvis du søker på Motorsykkeldekk.com og størrelse f.eks 3.0:18 så vil du finne mange alternativer.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerSlaglengden på 175’ og 125’ er identisk, det som skiller er sylinderboring diameter som er 62mm (uborret) på 175’ og 52mm på 125’. Det enkleste er å vise dokumentasjon (teknisk info) som viser dette samt demontere topplokket og måle den nye 125’-sylinderen.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerFint at du fikk bekreftet ideen vår men jeg vil ikke anbefale å bruke justerbar dyse! Hvis blandingen blir for mager så er det fort sjanse for varmskjæring. Jeg ville heller fokusert på originalt oppsett.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Jan-Erik!
På grunn av det nå økende innholdet av alkohol (opp til 10%) i 95 oktan bensin i Norge så er det anbefalt å bruke 98 oktan som fremdeles er fri for alkohol til tross for merking E5. Denne merkingen er et krav fra EU selv om 98 oktan faktisk er fri for alkohol! Merking E0 finnes ikke i EU- boken….
Ikke glem 4% oljeinnblanding i bensinen!JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDu har nok rett i at motoren får en smule for mye bensin i forhold til luft, dette gjør at når det er liten belastning så går motoren over til å
fir-takte
men som du sier i motbakke og økt belastning så går den jevnere igjen. Nå vil ikke denne mopeden normalt gå stort fortere enn ca. 55-60km/t men 40km/t høres noe sakte ut ja. Hvis du gjør en ny testkjøring og ved en lengre veistrekning (og lite trafikk) holder full gass slik at den igjen fir-takter for så at du stenger bensinkranen under tanken så vil du få svar på om dette skyldes for fet bensinblanding. Hvis motoren øker effekten og går renere rett før forgasseren går tom for bensin så er dette et tegn på for mye bensin. Isåfall må du få bekreftet at hoveddysen i forgasseren er korrekt til din motor (ikke for stor) og at flottøren er tett og stenger for bensin normalt.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerNei, det har ingen betydning. Tror nok at problemet ligger nok i overgangen mellom pluggledning og tennspole.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerRød ledning er til likeretter (lading av batteri), gul er lysspoler og sort er motorstopp når den jordes. Sjekk stiftene for belegg/fett samt riktig åpning (0,4mm) og at det er god kontakt mellom tenningsspolen og pluggledningen.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDet er din sykkel og du gjør akkurat som du selv vil men med tanke på et evt. salg i fremtiden så kan en radikal fargekombinasjon selvsagt påvirke interessen blandt kjøpere. Noen synes helt originalt utseende er best mens andre liker mere eller mindre modifikasjoner fra dette.
Mvh. ErikJOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDet meste kan du sikkert fikse selv men kanskje du trenger litt hjelp fra en motorkyndig person iblandt. De er ikke særlig komplisert. Lykke til!
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDet hender at 50-60 år gamle motorsykler i varierende stand stopper av ulike årsaker men som oftest er dette pga. forurensning i bensinen og lign. Men en godt vedlikeholdt Tempo vil som oftest kunne gå i årevis med lite eller ingen problem. Å ha en ekstra tennplugg og pluggnøkkel med på tur er nok en god ide, kanskje noen andre trenger litt hjelp?
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvilken type Tempo er det snakk om?
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvilken type Tempo er det snakk om, moped eller motorsykkel?
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerI tillegg til det jeg allerede har nevnt så kan det være en god ide å sjekke om det er kast i drivakslingen og at dermed hjulet (og bremsenavet) slingrer, dette er ikke uvanlig og kan også forårsake ujevne bremser.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDette er dessverre ikke uvanlig, bremsetrommelen i bakhjulsnavet er ikke særlig tykk og blir lett skjev. Hvis det ikke er for mye så kan navet evt. spennes opp i en dreiebenk ( må da demontere spiler og felg) og trommel må dreies for å få den rund igjen. Anbefaler å bytte bremsesko også. Hvis trommelen er for dårlig så kan navet byttes mot et bedre brukt.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerSom et tillegg til svaret fra Ole-Petter kan det nevnes at under modellbetegnelsen på Tempoklubbens websider vil man se at Tempo Transport med Sachs motor kunne fåes med 125 og 150ccm motor, 175ccm kunne også fåes på bestilling. Transport med 175ccm motor var helt identisk til 125/150ccm modellene med unntak av selve motoren og hovedlyspæren som var øket fra 25/25 watt til 35/35 watt styrke, samme sokkel.
-
ForfatterInnlegg