JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 31 til 45 (av totalt 88)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Speedometerdrev #106715

    Hei Harald,
    Drivknutefett er av skikkelig høy kvalitet og kan med fordel brukes i speedometerdrevet. Det er en god ide å demontere og rense deler og kulelager skikkelig før montering. Hvis kulelageret er dårlig kan dette skaffes i de fleste maskinforretninger som fører kulelagre.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Tempo Transporter 125/175-1963 mod #105957

    Hei Gunnar,
    Vognkort på 1963 Tempo (Svithun) Transport finnes på Tempoklubbens websider under registrering/vognkort.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.

    som svar til: 150 serie2 #104276

    Den er Ø 5,5x8mm. Detaljerte motorskisser finnes i arkivet til Tempoklubben, tilgjengelig for medlemmer.

    som svar til: 150 serie2 #104238

    Nei, såvidt jeg vet er de alle like lange, den lille rullen i midten har også standard lengde. Har du alle clutchlamellene på plass?

    som svar til: Type Motor #104164

    Du har helt rett i at tre stempelfjærer medfører økt friksjonsvarme. De nye stemplene til SM55 175ccm i Temposhop har to fjærer og nøyer seg med 0,07mm stempel/sylinderklaring mot 0,08mm på Meteor stempelet. Hvis du borer sylinderen så er det viktig at de horisontale kantene på eksosporten blir lett rundet for å unngå klirring.

    som svar til: Type Motor #104161

    Hei Lars Gunnar,
    Sachs SM51 er i Norge mest kjent som 150ccm med ca. 6hk, i Tyskland kunne denne motorvarianten også leveres som 175ccm. Forskjellen er stort sett sylinder/stempel, topplokk og forgasser (Bing). Da utvikler den ca. 9,5hk. Den noe nyere varianten Sachs SM55 kom i Norge som 125ccm og 175ccm med effekt ca. 6,5hk og 10hk. Selve motorblokken er den samme på disse to variantene av SM55, 125ccm ble opprinnelig laget for det norske markedet. Spylekanalene på SM51 og SM55 er ikke lik hverandre og sylindrene passer ikke om hverandre. Veivskinkene på SM55 125ccm er lettet noe pga. et lettere stempel slik at balansen blir riktig. I tillegg er veivtappen til svinghjulet noe tynnere slik at det noe mindre og lettere svinghjulet passer. På SM55 175ccm er det et noe større messingsvinghjul. Temposhop selger nye kvalitets komplette veivaksler til SM55 175ccm, på sikt vil også en kombinasjons veivaksel til 125/150ccm bli tilgjengelig.
    Strengt tatt så er SM55 motoren en forbedret utgave av den eldre SM51 motoren med forbedret spylesystem og effekt. Forgasseren på SM55 125ccm er en Bing 22mm mot 175ccm med 24mm, samme eksosrør og potte (90mm i de aller fleste tilfeller).
    Det kanskje aller viktigste å tenke på i forbindelse med en overhaling av disse motorene er riktig aksialklaring (inn-ut) på alle akslinger og veivaksel samt rett kjedelinje på primærkjede. Dette må være korrekt, spesielt mellomakselen bør ha en aksialklaring på mellom 0,01-0,05mm, dette er for å gi clutchlageret god støtte. Mye motordeler, shims osv. fåes også i Temposhop.

    Lykke til med jobben!

    som svar til: Sachs 98, 1937 mod #104153

    Tenningsmerket på Sachs 98ccm består av en M på svinghjulet som sammen med et merke i motorblokken gir tenningstidspunktet. Hvor mange millimeter før TDC dette gir er jeg noe usikker på men produsenter av ettermarkeds tenningssystem til Sachs 98 antyder 5mm.

    som svar til: Standard 150 1955 model gir aksling #104130

    På Sachs 150ccm er det fra fabrikken ikke laget mulighet for simmering på gir og kick aksler, når blokk og clutchdeksel hull for disse akslingene blir slitt vil det dessverre oppstå noe lekkasje.

    som svar til: Fighter bytte bakhjuls lager #104107

    Hei Kenneth,
    De gamle lagrene kan demonteres enten ved hjelp av lageravdrager eller ved bruk av egnet lang dor som du slår ut lageret fra motsatt side. Mellom lagrene er en avstandshylse som må brukes igjen. De nye lagrene kan med fordel legges i fryseren noen timer samt hjulnavet varmes med f.eks varmepistol for å gjøre monteringen av de nye lagrene lettere. Bruk en liten hammer og en pipehylse som treffer ytterringen på lageret og tapp lageret på plass. Ikke glem hylsen i midten.
    Lykke til!

    som svar til: Dekk til fighter #103462

    Hvis du søker på Motorsykkeldekk.com og størrelse f.eks 3.0:18 så vil du finne mange alternativer.

    som svar til: Registrering #103246

    Slaglengden på 175’ og 125’ er identisk, det som skiller er sylinderboring diameter som er 62mm (uborret) på 175’ og 52mm på 125’. Det enkleste er å vise dokumentasjon (teknisk info) som viser dette samt demontere topplokket og måle den nye 125’-sylinderen.
    Lykke til!

    som svar til: Motor «flater ut» på 40km/t #102742

    Fint at du fikk bekreftet ideen vår men jeg vil ikke anbefale å bruke justerbar dyse! Hvis blandingen blir for mager så er det fort sjanse for varmskjæring. Jeg ville heller fokusert på originalt oppsett.

    som svar til: Type bensin #102732

    Hei Jan-Erik!
    På grunn av det nå økende innholdet av alkohol (opp til 10%) i 95 oktan bensin i Norge så er det anbefalt å bruke 98 oktan som fremdeles er fri for alkohol til tross for merking E5. Denne merkingen er et krav fra EU selv om 98 oktan faktisk er fri for alkohol! Merking E0 finnes ikke i EU- boken….
    Ikke glem 4% oljeinnblanding i bensinen!

    som svar til: Motor «flater ut» på 40km/t #102723

    Du har nok rett i at motoren får en smule for mye bensin i forhold til luft, dette gjør at når det er liten belastning så går motoren over til å fir-takte men som du sier i motbakke og økt belastning så går den jevnere igjen. Nå vil ikke denne mopeden normalt gå stort fortere enn ca. 55-60km/t men 40km/t høres noe sakte ut ja. Hvis du gjør en ny testkjøring og ved en lengre veistrekning (og lite trafikk) holder full gass slik at den igjen fir-takter for så at du stenger bensinkranen under tanken så vil du få svar på om dette skyldes for fet bensinblanding. Hvis motoren øker effekten og går renere rett før forgasseren går tom for bensin så er dette et tegn på for mye bensin. Isåfall må du få bekreftet at hoveddysen i forgasseren er korrekt til din motor (ikke for stor) og at flottøren er tett og stenger for bensin normalt.
    Lykke til!

    som svar til: Mangler gnist #102348

    Nei, det har ingen betydning. Tror nok at problemet ligger nok i overgangen mellom pluggledning og tennspole.

Viser 15 innlegg - 31 til 45 (av totalt 88)
Webhotell levert av Zondo Norge AS