JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 46 til 60 (av totalt 91)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Type bensin #102732

    Hei Jan-Erik!
    På grunn av det nå økende innholdet av alkohol (opp til 10%) i 95 oktan bensin i Norge så er det anbefalt å bruke 98 oktan som fremdeles er fri for alkohol til tross for merking E5. Denne merkingen er et krav fra EU selv om 98 oktan faktisk er fri for alkohol! Merking E0 finnes ikke i EU- boken….
    Ikke glem 4% oljeinnblanding i bensinen!

    som svar til: Motor «flater ut» på 40km/t #102723

    Du har nok rett i at motoren får en smule for mye bensin i forhold til luft, dette gjør at når det er liten belastning så går motoren over til å fir-takte men som du sier i motbakke og økt belastning så går den jevnere igjen. Nå vil ikke denne mopeden normalt gå stort fortere enn ca. 55-60km/t men 40km/t høres noe sakte ut ja. Hvis du gjør en ny testkjøring og ved en lengre veistrekning (og lite trafikk) holder full gass slik at den igjen fir-takter for så at du stenger bensinkranen under tanken så vil du få svar på om dette skyldes for fet bensinblanding. Hvis motoren øker effekten og går renere rett før forgasseren går tom for bensin så er dette et tegn på for mye bensin. Isåfall må du få bekreftet at hoveddysen i forgasseren er korrekt til din motor (ikke for stor) og at flottøren er tett og stenger for bensin normalt.
    Lykke til!

    som svar til: Mangler gnist #102348

    Nei, det har ingen betydning. Tror nok at problemet ligger nok i overgangen mellom pluggledning og tennspole.

    som svar til: Mangler gnist #102345

    Rød ledning er til likeretter (lading av batteri), gul er lysspoler og sort er motorstopp når den jordes. Sjekk stiftene for belegg/fett samt riktig åpning (0,4mm) og at det er god kontakt mellom tenningsspolen og pluggledningen.
    Lykke til!

    som svar til: Skifte Farge #101839

    Det er din sykkel og du gjør akkurat som du selv vil men med tanke på et evt. salg i fremtiden så kan en radikal fargekombinasjon selvsagt påvirke interessen blandt kjøpere. Noen synes helt originalt utseende er best mens andre liker mere eller mindre modifikasjoner fra dette.
    Mvh. Erik

    som svar til: Villiers #101827

    Det meste kan du sikkert fikse selv men kanskje du trenger litt hjelp fra en motorkyndig person iblandt. De er ikke særlig komplisert. Lykke til!

    som svar til: Stopp #101824

    Det hender at 50-60 år gamle motorsykler i varierende stand stopper av ulike årsaker men som oftest er dette pga. forurensning i bensinen og lign. Men en godt vedlikeholdt Tempo vil som oftest kunne gå i årevis med lite eller ingen problem. Å ha en ekstra tennplugg og pluggnøkkel med på tur er nok en god ide, kanskje noen andre trenger litt hjelp?

    som svar til: Motorbytte #101819

    Hvilken type Tempo er det snakk om?

    som svar til: Sveiset Kick #101818

    Hvilken type Tempo er det snakk om, moped eller motorsykkel?

    som svar til: Bakhjul tempo transporter #99423

    I tillegg til det jeg allerede har nevnt så kan det være en god ide å sjekke om det er kast i drivakslingen og at dermed hjulet (og bremsenavet) slingrer, dette er ikke uvanlig og kan også forårsake ujevne bremser.

    som svar til: Bakhjul tempo transporter #99421

    Dette er dessverre ikke uvanlig, bremsetrommelen i bakhjulsnavet er ikke særlig tykk og blir lett skjev. Hvis det ikke er for mye så kan navet evt. spennes opp i en dreiebenk ( må da demontere spiler og felg) og trommel må dreies for å få den rund igjen. Anbefaler å bytte bremsesko også. Hvis trommelen er for dårlig så kan navet byttes mot et bedre brukt.

    som svar til: Tempo Transport #95323

    Som et tillegg til svaret fra Ole-Petter kan det nevnes at under modellbetegnelsen på Tempoklubbens websider vil man se at Tempo Transport med Sachs motor kunne fåes med 125 og 150ccm motor, 175ccm kunne også fåes på bestilling. Transport med 175ccm motor var helt identisk til 125/150ccm modellene med unntak av selve motoren og hovedlyspæren som var øket fra 25/25 watt til 35/35 watt styrke, samme sokkel.

    som svar til: Motornummer #95227

    Hei Steinar,
    De fleste motorene i de militære Taifunene er bygget i 1966 men hvis det fremdeles er leselig skal det også stå på skiltet med motornummeret; Baujahr xxxx
    Det er selvsagt ingen garanti for at motoren din har stått i sykkelen siden den var ny men det er allikevel ganske sannsynlig.

    som svar til: Tempo Standard 150 med 2 seter #94717

    Hei Thorstein,
    Det foreligger ikke typegodkjenning på Tempo Standard, dessverre har registreringssidene våre ikke en kopi på vognkort til akkurat 1955 årsmodellen. Derimot foreligger kopi av vognkort på samtlige andre årsmodeller Tempo standard som også viser at de er registrert for to personer. For å få din godkjent for dette må den som du nevner vises for kontroll hos Statens Vegvesen biltilsynet med påmontert sete inkl. håndtak og fothvilere for passasjer. Ta gjerne kopi av de vognkortene som finnes på websidene våre som styrker påstanden om at nettop Tempo Standard normalt var registrert for to personer.
    Lykke til!

    som svar til: Rammenr #94715

    Rammenummeret er stemplet inn på rammehodet der hvor forgaffelen går igjennom. Pga. mye gammel lakk må du sannsynligvis fjerne dette for å kunne se rammenummeret. Ved etterkontroll hos Statens Vegvesen må rammenummeret være synlig.

Viser 15 innlegg - 46 til 60 (av totalt 91)
Webhotell levert av Zondo Norge AS