Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Rød ledning er til likeretter (lading av batteri), gul er lysspoler og sort er motorstopp når den jordes. Sjekk stiftene for belegg/fett samt riktig åpning (0,4mm) og at det er god kontakt mellom tenningsspolen og pluggledningen.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerDet er din sykkel og du gjør akkurat som du selv vil men med tanke på et evt. salg i fremtiden så kan en radikal fargekombinasjon selvsagt påvirke interessen blandt kjøpere. Noen synes helt originalt utseende er best mens andre liker mere eller mindre modifikasjoner fra dette.
Mvh. ErikJOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerDet meste kan du sikkert fikse selv men kanskje du trenger litt hjelp fra en motorkyndig person iblandt. De er ikke særlig komplisert. Lykke til!
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerDet hender at 50-60 år gamle motorsykler i varierende stand stopper av ulike årsaker men som oftest er dette pga. forurensning i bensinen og lign. Men en godt vedlikeholdt Tempo vil som oftest kunne gå i årevis med lite eller ingen problem. Å ha en ekstra tennplugg og pluggnøkkel med på tur er nok en god ide, kanskje noen andre trenger litt hjelp?
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHvilken type Tempo er det snakk om?
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHvilken type Tempo er det snakk om, moped eller motorsykkel?
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerI tillegg til det jeg allerede har nevnt så kan det være en god ide å sjekke om det er kast i drivakslingen og at dermed hjulet (og bremsenavet) slingrer, dette er ikke uvanlig og kan også forårsake ujevne bremser.
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerDette er dessverre ikke uvanlig, bremsetrommelen i bakhjulsnavet er ikke særlig tykk og blir lett skjev. Hvis det ikke er for mye så kan navet evt. spennes opp i en dreiebenk ( må da demontere spiler og felg) og trommel må dreies for å få den rund igjen. Anbefaler å bytte bremsesko også. Hvis trommelen er for dårlig så kan navet byttes mot et bedre brukt.
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerSom et tillegg til svaret fra Ole-Petter kan det nevnes at under modellbetegnelsen på Tempoklubbens websider vil man se at Tempo Transport med Sachs motor kunne fåes med 125 og 150ccm motor, 175ccm kunne også fåes på bestilling. Transport med 175ccm motor var helt identisk til 125/150ccm modellene med unntak av selve motoren og hovedlyspæren som var øket fra 25/25 watt til 35/35 watt styrke, samme sokkel.
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Steinar,
De fleste motorene i de militære Taifunene er bygget i 1966 men hvis det fremdeles er leselig skal det også stå på skiltet med motornummeret; Baujahr xxxx
Det er selvsagt ingen garanti for at motoren din har stått i sykkelen siden den var ny men det er allikevel ganske sannsynlig.JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Thorstein,
Det foreligger ikke typegodkjenning på Tempo Standard, dessverre har registreringssidene våre ikke en kopi på vognkort til akkurat 1955 årsmodellen. Derimot foreligger kopi av vognkort på samtlige andre årsmodeller Tempo standard som også viser at de er registrert for to personer. For å få din godkjent for dette må den som du nevner vises for kontroll hos Statens Vegvesen biltilsynet med påmontert sete inkl. håndtak og fothvilere for passasjer. Ta gjerne kopi av de vognkortene som finnes på websidene våre som styrker påstanden om at nettop Tempo Standard normalt var registrert for to personer.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerRammenummeret er stemplet inn på rammehodet der hvor forgaffelen går igjennom. Pga. mye gammel lakk må du sannsynligvis fjerne dette for å kunne se rammenummeret. Ved etterkontroll hos Statens Vegvesen må rammenummeret være synlig.
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerKondensatoren fra Temposhop skal være riktig diameter, det skal være en lett presspasning til hullet i tenningsplaten. Jeg bruker en lang pipe som passer nøyaktig over ytterkanten på kondensatoren for så med en lett liten hammer dunker jeg den på plass. Deretter lodder jeg på ledningene. For å gjøre monteringen enda lettere kan du evt. varme hullet i tenningsplaten med varmepistol for at dette skal utvide seg noe for så å presse kondensatoren på plass.
18. september 2022 klokken 21:03 som svar til: Må elekstisk kobles til for å teststarte motor? #94630JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerNoe mere informasjon hadde vært nyttig så som hvilken moped/motorsykkel det er snakk om men generelt trenger ikke ledningene som kommer ut av tenningsanlegget i motoren være tilkoblet noe for at det skal være gnist på tennpluggen. Neste spørsmål er; har det vært gjort noen form for arbeid på tenningsanlegget nylig, er det lenge siden den fungerte??
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Per Olav,
Total oljemengde på girboksen til Sachs 150 og 175ccm er 7 dl. Dette inkluderer olje som måtte være i clutchdelen av motoren, motoroljen flyter fritt mellom clutch og girkasse men hvis man tapper ut oljen via tappeskruen under motoren så vil det være litt igjen i clutchdelen. Bruk nivåskruen på undersiden av clutchdekselet for å bekrefte riktig oljenivå men vær forsiktig når du skrur denne fast, gjengene her er ganske svake og kan ganske lett trekkes over!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb. -
ForfatterInnlegg