Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDet meste kan du sikkert fikse selv men kanskje du trenger litt hjelp fra en motorkyndig person iblandt. De er ikke særlig komplisert. Lykke til!
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDet hender at 50-60 år gamle motorsykler i varierende stand stopper av ulike årsaker men som oftest er dette pga. forurensning i bensinen og lign. Men en godt vedlikeholdt Tempo vil som oftest kunne gå i årevis med lite eller ingen problem. Å ha en ekstra tennplugg og pluggnøkkel med på tur er nok en god ide, kanskje noen andre trenger litt hjelp?
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvilken type Tempo er det snakk om?
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHvilken type Tempo er det snakk om, moped eller motorsykkel?
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerI tillegg til det jeg allerede har nevnt så kan det være en god ide å sjekke om det er kast i drivakslingen og at dermed hjulet (og bremsenavet) slingrer, dette er ikke uvanlig og kan også forårsake ujevne bremser.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerDette er dessverre ikke uvanlig, bremsetrommelen i bakhjulsnavet er ikke særlig tykk og blir lett skjev. Hvis det ikke er for mye så kan navet evt. spennes opp i en dreiebenk ( må da demontere spiler og felg) og trommel må dreies for å få den rund igjen. Anbefaler å bytte bremsesko også. Hvis trommelen er for dårlig så kan navet byttes mot et bedre brukt.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerSom et tillegg til svaret fra Ole-Petter kan det nevnes at under modellbetegnelsen på Tempoklubbens websider vil man se at Tempo Transport med Sachs motor kunne fåes med 125 og 150ccm motor, 175ccm kunne også fåes på bestilling. Transport med 175ccm motor var helt identisk til 125/150ccm modellene med unntak av selve motoren og hovedlyspæren som var øket fra 25/25 watt til 35/35 watt styrke, samme sokkel.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Steinar,
De fleste motorene i de militære Taifunene er bygget i 1966 men hvis det fremdeles er leselig skal det også stå på skiltet med motornummeret; Baujahr xxxx
Det er selvsagt ingen garanti for at motoren din har stått i sykkelen siden den var ny men det er allikevel ganske sannsynlig.JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Thorstein,
Det foreligger ikke typegodkjenning på Tempo Standard, dessverre har registreringssidene våre ikke en kopi på vognkort til akkurat 1955 årsmodellen. Derimot foreligger kopi av vognkort på samtlige andre årsmodeller Tempo standard som også viser at de er registrert for to personer. For å få din godkjent for dette må den som du nevner vises for kontroll hos Statens Vegvesen biltilsynet med påmontert sete inkl. håndtak og fothvilere for passasjer. Ta gjerne kopi av de vognkortene som finnes på websidene våre som styrker påstanden om at nettop Tempo Standard normalt var registrert for to personer.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerRammenummeret er stemplet inn på rammehodet der hvor forgaffelen går igjennom. Pga. mye gammel lakk må du sannsynligvis fjerne dette for å kunne se rammenummeret. Ved etterkontroll hos Statens Vegvesen må rammenummeret være synlig.
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerKondensatoren fra Temposhop skal være riktig diameter, det skal være en lett presspasning til hullet i tenningsplaten. Jeg bruker en lang pipe som passer nøyaktig over ytterkanten på kondensatoren for så med en lett liten hammer dunker jeg den på plass. Deretter lodder jeg på ledningene. For å gjøre monteringen enda lettere kan du evt. varme hullet i tenningsplaten med varmepistol for at dette skal utvide seg noe for så å presse kondensatoren på plass.
18. september 2022 klokken 21:03 som svar til: Må elekstisk kobles til for å teststarte motor? #94630JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerNoe mere informasjon hadde vært nyttig så som hvilken moped/motorsykkel det er snakk om men generelt trenger ikke ledningene som kommer ut av tenningsanlegget i motoren være tilkoblet noe for at det skal være gnist på tennpluggen. Neste spørsmål er; har det vært gjort noen form for arbeid på tenningsanlegget nylig, er det lenge siden den fungerte??
JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Per Olav,
Total oljemengde på girboksen til Sachs 150 og 175ccm er 7 dl. Dette inkluderer olje som måtte være i clutchdelen av motoren, motoroljen flyter fritt mellom clutch og girkasse men hvis man tapper ut oljen via tappeskruen under motoren så vil det være litt igjen i clutchdelen. Bruk nivåskruen på undersiden av clutchdekselet for å bekrefte riktig oljenivå men vær forsiktig når du skrur denne fast, gjengene her er ganske svake og kan ganske lett trekkes over!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.JOYSERIK@GMAIL.COM
Deltaker20 hundredeler er på maksgrensen når det gjelder aksialslakk (inn-ut) på veivaksel. Når aksialslakk øker så vil også radialslakk (opp-ned) øke pga. designet av magnetlagrene her. Jeg bruker 10 hundredeler (0,1mm)som etter noen mils kjøring vil gjerne bli noe romsligere.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COM
DeltakerHei Eirik,
Takk for henvendelsen din angående Tempo Taifunen din som ikke vil gå skikkelig. Basert på det du beskriver høres det ut til at motoren drar falsk luft, det første du kan kontrollere (om du ikke allerede har gjort det) er om den lille messingpluggen på undersiden av forgasseren på kanalen til hoveddysen er falt ut noe som ikke er helt uvanlig på denne typen forgasser. Dette vil gi startvansker og dårlig tomgang etc. isåfall kan dette enkelt repareres ved å presse inn en egnet plugg som tetter dette hullet. Den andre årsaken som jeg vil påpeke er dårlige simmeringer på veivaksel, disse vil over tid bli hårde og tette dårlig mot veivaksel, spesielt på svinghjulssiden. Ved å spraye litt startgass bak svinghjulet når motoren går på tomgang så kan man evt. observere om motoren endrer turtall noe som bekrefter at motoren drar falsk luft inn her. For å bytte disse simmeringene må motorblokkene deles.
Gi gjerne en tilbakemelding om hva du finner ut av her.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb -
ForfatterInnlegg