JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 15 innlegg - 61 til 75 (av totalt 88)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: toleranse på veivlager mlkax #93118

    20 hundredeler er på maksgrensen når det gjelder aksialslakk (inn-ut) på veivaksel. Når aksialslakk øker så vil også radialslakk (opp-ned) øke pga. designet av magnetlagrene her. Jeg bruker 10 hundredeler (0,1mm)som etter noen mils kjøring vil gjerne bli noe romsligere.
    Lykke til!

    som svar til: Tungstartet taifun 175 #93017

    Hei Eirik,
    Takk for henvendelsen din angående Tempo Taifunen din som ikke vil gå skikkelig. Basert på det du beskriver høres det ut til at motoren drar falsk luft, det første du kan kontrollere (om du ikke allerede har gjort det) er om den lille messingpluggen på undersiden av forgasseren på kanalen til hoveddysen er falt ut noe som ikke er helt uvanlig på denne typen forgasser. Dette vil gi startvansker og dårlig tomgang etc. isåfall kan dette enkelt repareres ved å presse inn en egnet plugg som tetter dette hullet. Den andre årsaken som jeg vil påpeke er dårlige simmeringer på veivaksel, disse vil over tid bli hårde og tette dårlig mot veivaksel, spesielt på svinghjulssiden. Ved å spraye litt startgass bak svinghjulet når motoren går på tomgang så kan man evt. observere om motoren endrer turtall noe som bekrefter at motoren drar falsk luft inn her. For å bytte disse simmeringene må motorblokkene deles.
    Gi gjerne en tilbakemelding om hva du finner ut av her.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: oljeblanding i bensin #92845

    Hei John,
    2% oljeblanding er nytt for meg, normalt skal Sachs motorene ha 4% oljeinnblanding i bensinen. Du kan bruke ordinær mineral 2-takts olje som er noe billigere eller syntetisk 2-takts olje som er lettere å blande med bensinen og lager mindre røyk og sot, valget er ditt!
    Mvh. Erik Joys

    som svar til: Lys. Fusking. #92666

    Svinghjulet på 125/150 passer dessverre ikke. Jeg har sett innlegg om Re-magnetisering av svinghjul i Norge men husker dessverre ikke hvem som gjør dette. Legg gjerne ut dette spørsmålet på Facebook, Temposidene.

    som svar til: Lys. Fusking. #92661

    Den vanligste årsaken til dette er svak magnetisme i magnetene i svinghjulet. Hvis du har mulighet til å prøve et annet svinghjul som fungerer ok så vil du isåfall få dette bekreftet.

    som svar til: Bilde av støtta, og bakbrems på 1958 swing? #92588

    Hei Marius,
    Hvis du logger deg inn på Tempoklubben sine sider og trykker på Teknisk Informasjon, Kataloger, Tempo Swing 150 1957 (selv om du har en 1958 modell er det meste likt til -57 modellen), videre til Swing MC 21 så vil du finne `Andre Bilder og Detaljbilder. Disse bildene kan detaljforstørres og viser en hel del du kan få bruk for. Ellers kan du også sjekke reservedelskataloger/hovedkataloger fra Øgland på de tekniske sidene våre. Lykke til!

    som svar til: Felg og eikestørrelse #92587

    Hei Tommy,
    Har du spurt Kjell Berg AS? Gisle Huge i Bodø har også hatt mye spiler osv. til Tempo. Ellers kan du nok også få endel svar i Facebook-gruppen vår i Tempoklubben fra medlemmer der.

    som svar til: Motorolje #92586

    Hei Arnt Morten,
    En to-takts motor som du har i mopeden din skal ha 4% oljeinnblanding i bensinen, dvs. 2 desiliter to-takts olje mineralsk eller syntetisk per 5 liter bensin. Jeg anbefaler å bruke bensin uten alkohol, dvs. 98 oktan. Denne totakts-oljen vil smøre stempel, sylinder og veivlagre. Girkassen er adskilt fra veivhuset og har sin egen olje, den skal og må være mineral 80w90 el. 75w90 GL1. Du får sikkert mange andre råd så som tran eller gressklipperolje men GL1- oljen er tilpasset denne motoren. Som tidligere nevnt fåes denne også i Temposhop og sendes fraktfritt til deg i litersflaske.

    som svar til: Motorolje #92542

    Hei Arnt Morten,
    Gratulerer med en meget populær moped som garantert vil gi deg mye glede! For olje som skal blandes i bensinen kan du bruke enten 4% mineral to-takts olje (rimeligst) eller 4% syntetisk to-takts olje (noe dyrere). Mineral olje gir noe mere sot og røyk men fungerer ellers helt OK. Syntetisk gir god smøring, er lettere å blande i bensinen og røyker mindre. Til fem liter bensin skal du ha 2 dl olje (4%). Motoren skal ha mineral 80/90 GL1 olje, den fåes bl.a i Tempo Shop. Total oljemengde er 2dl. Ved oljebytte må også restolje i clutchhuset (høyre side) tømmes ellers vil det ved påfylling av 2dl ny olje bli noe for mye olje og da kan du få noe lekkasje ut via gir sjaltepinnen spesielt når mopeden står på sidestøtte.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Forgasser, 1959, 175 swing #92500

    Hei Sven Olav,
    En Bing forgasser på en eldre Sachs-motor er ikke kjent for å være 100% tett, kanskje derfor de fleste med en slik motor har som vane å stenge bensinkranen hver gang man stopper men uansett så skal ikke flottørkammeret flyte over umiddelbart! Det er viktig at bensinnivået i forgasseren er riktig for at motoren skal gå skikkelig, hverken for lite eller for mye. Det et dessverre ikke uvanlig at en ny flottørnål ikke tetter skikkelig mot setet i flottørlokket og at det oppstår lekkasje, det jeg har gjort i slike tilfeller er å demontere lokket, demontere flottørnålen fra flottøren og forsiktig sette nålen i en boremaskin med noe fin ventil slipepasta på spissen. Trykk så lokket på spissen slik at den trykker mot setet i lokket og kjør boremaskinen i lav fart ca. 20-30 sekunder. Gjør ren nålen og setet med f.eks bremserens el.lign og gjenta en gang til. Det er viktig å fjerne restene av slipepastaen fullstendig etter denne operasjonen. Dette pleier å gjøre jobben med å få bukt med problemet. Lykke til!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: sachs 175 ccm #92447

    Hei Roger,
    En komplett Sachs SM55 175ccm i god stand er temmelig kostbar og blir ofte omsatt for rundt 15000:-. Det vil dog alltid være en viss risiko å kjøpe en sammensatt motor med kun selgers ord på at den er i god stand (så som veiv, girkasse, clutchdetaljer etc etc) med mindre selger er kjent og burde vite tilstand til denne.
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92429

    God ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
    Erik

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92428

    God ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
    Erik

    som svar til: Simmerring veivaksel #92411

    Ja,du kan bore hull i kragen på den nye simmeringen. Et lite tips er å stikke boret gjennom en vinkork el. lign. slik at bare et par millimeter av boret stikker ut, dette for å unngå at boret skader simmeringen idet boret går igjennom stålkragen!

    som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92410

    Normalt sett skal det ikke være slakk i veiven i det hele tatt, slakken du beskriver kan være årsaken til vibrasjoner, isåfall må motoren deles, nye rammelagre monteres og veiv justeres/shimmes til riktig aksial (inn-ut) slakk. For å kontrollere kast i veivtappen bør girdeksel demonteres og måleur settes mot siden av svinghjul for så å dreie svinghjul rundt og sjekke måleur for kast.

Viser 15 innlegg - 61 til 75 (av totalt 88)
Webhotell levert av Zondo Norge AS