Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker
Kondensatoren fra Temposhop skal være riktig diameter, det skal være en lett presspasning til hullet i tenningsplaten. Jeg bruker en lang pipe som passer nøyaktig over ytterkanten på kondensatoren for så med en lett liten hammer dunker jeg den på plass. Deretter lodder jeg på ledningene. For å gjøre monteringen enda lettere kan du evt. varme hullet i tenningsplaten med varmepistol for at dette skal utvide seg noe for så å presse kondensatoren på plass.
18. september 2022 klokken 21:03 som svar til: Må elekstisk kobles til for å teststarte motor? #94630JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerNoe mere informasjon hadde vært nyttig så som hvilken moped/motorsykkel det er snakk om men generelt trenger ikke ledningene som kommer ut av tenningsanlegget i motoren være tilkoblet noe for at det skal være gnist på tennpluggen. Neste spørsmål er; har det vært gjort noen form for arbeid på tenningsanlegget nylig, er det lenge siden den fungerte??
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Per Olav,
Total oljemengde på girboksen til Sachs 150 og 175ccm er 7 dl. Dette inkluderer olje som måtte være i clutchdelen av motoren, motoroljen flyter fritt mellom clutch og girkasse men hvis man tapper ut oljen via tappeskruen under motoren så vil det være litt igjen i clutchdelen. Bruk nivåskruen på undersiden av clutchdekselet for å bekrefte riktig oljenivå men vær forsiktig når du skrur denne fast, gjengene her er ganske svake og kan ganske lett trekkes over!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb.JOYSERIK@GMAIL.COMDeltaker20 hundredeler er på maksgrensen når det gjelder aksialslakk (inn-ut) på veivaksel. Når aksialslakk øker så vil også radialslakk (opp-ned) øke pga. designet av magnetlagrene her. Jeg bruker 10 hundredeler (0,1mm)som etter noen mils kjøring vil gjerne bli noe romsligere.
Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Eirik,
Takk for henvendelsen din angående Tempo Taifunen din som ikke vil gå skikkelig. Basert på det du beskriver høres det ut til at motoren drar falsk luft, det første du kan kontrollere (om du ikke allerede har gjort det) er om den lille messingpluggen på undersiden av forgasseren på kanalen til hoveddysen er falt ut noe som ikke er helt uvanlig på denne typen forgasser. Dette vil gi startvansker og dårlig tomgang etc. isåfall kan dette enkelt repareres ved å presse inn en egnet plugg som tetter dette hullet. Den andre årsaken som jeg vil påpeke er dårlige simmeringer på veivaksel, disse vil over tid bli hårde og tette dårlig mot veivaksel, spesielt på svinghjulssiden. Ved å spraye litt startgass bak svinghjulet når motoren går på tomgang så kan man evt. observere om motoren endrer turtall noe som bekrefter at motoren drar falsk luft inn her. For å bytte disse simmeringene må motorblokkene deles.
Gi gjerne en tilbakemelding om hva du finner ut av her.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei John,
2% oljeblanding er nytt for meg, normalt skal Sachs motorene ha 4% oljeinnblanding i bensinen. Du kan bruke ordinær mineral 2-takts olje som er noe billigere eller syntetisk 2-takts olje som er lettere å blande med bensinen og lager mindre røyk og sot, valget er ditt!
Mvh. Erik JoysJOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerSvinghjulet på 125/150 passer dessverre ikke. Jeg har sett innlegg om Re-magnetisering av svinghjul i Norge men husker dessverre ikke hvem som gjør dette. Legg gjerne ut dette spørsmålet på Facebook, Temposidene.
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerDen vanligste årsaken til dette er svak magnetisme i magnetene i svinghjulet. Hvis du har mulighet til å prøve et annet svinghjul som fungerer ok så vil du isåfall få dette bekreftet.
JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Marius,
Hvis du logger deg inn på Tempoklubben sine sider og trykker på Teknisk Informasjon, Kataloger, Tempo Swing 150 1957 (selv om du har en 1958 modell er det meste likt til -57 modellen), videre til Swing MC 21 så vil du finne `Andre Bilder og Detaljbilder. Disse bildene kan detaljforstørres og viser en hel del du kan få bruk for. Ellers kan du også sjekke reservedelskataloger/hovedkataloger fra Øgland på de tekniske sidene våre. Lykke til!JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Tommy,
Har du spurt Kjell Berg AS? Gisle Huge i Bodø har også hatt mye spiler osv. til Tempo. Ellers kan du nok også få endel svar i Facebook-gruppen vår i Tempoklubben fra medlemmer der.JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Arnt Morten,
En to-takts motor som du har i mopeden din skal ha 4% oljeinnblanding i bensinen, dvs. 2 desiliter to-takts olje mineralsk eller syntetisk per 5 liter bensin. Jeg anbefaler å bruke bensin uten alkohol, dvs. 98 oktan. Denne totakts-oljen vil smøre stempel, sylinder og veivlagre. Girkassen er adskilt fra veivhuset og har sin egen olje, den skal og må være mineral 80w90 el. 75w90 GL1. Du får sikkert mange andre råd så som tran eller gressklipperolje men GL1- oljen er tilpasset denne motoren. Som tidligere nevnt fåes denne også i Temposhop og sendes fraktfritt til deg i litersflaske.JOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Arnt Morten,
Gratulerer med en meget populær moped som garantert vil gi deg mye glede! For olje som skal blandes i bensinen kan du bruke enten 4% mineral to-takts olje (rimeligst) eller 4% syntetisk to-takts olje (noe dyrere). Mineral olje gir noe mere sot og røyk men fungerer ellers helt OK. Syntetisk gir god smøring, er lettere å blande i bensinen og røyker mindre. Til fem liter bensin skal du ha 2 dl olje (4%). Motoren skal ha mineral 80/90 GL1 olje, den fåes bl.a i Tempo Shop. Total oljemengde er 2dl. Ved oljebytte må også restolje i clutchhuset (høyre side) tømmes ellers vil det ved påfylling av 2dl ny olje bli noe for mye olje og da kan du få noe lekkasje ut via gir sjaltepinnen spesielt når mopeden står på sidestøtte.
Lykke til!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Sven Olav,
En Bing forgasser på en eldre Sachs-motor er ikke kjent for å være 100% tett, kanskje derfor de fleste med en slik motor har som vane å stenge bensinkranen hver gang man stopper men uansett så skal ikke flottørkammeret flyte over umiddelbart! Det er viktig at bensinnivået i forgasseren er riktig for at motoren skal gå skikkelig, hverken for lite eller for mye. Det et dessverre ikke uvanlig at en ny flottørnål ikke tetter skikkelig mot setet i flottørlokket og at det oppstår lekkasje, det jeg har gjort i slike tilfeller er å demontere lokket, demontere flottørnålen fra flottøren og forsiktig sette nålen i en boremaskin med noe fin ventil slipepasta på spissen. Trykk så lokket på spissen slik at den trykker mot setet i lokket og kjør boremaskinen i lav fart ca. 20-30 sekunder. Gjør ren nålen og setet med f.eks bremserens el.lign og gjenta en gang til. Det er viktig å fjerne restene av slipepastaen fullstendig etter denne operasjonen. Dette pleier å gjøre jobben med å få bukt med problemet. Lykke til!
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerHei Roger,
En komplett Sachs SM55 175ccm i god stand er temmelig kostbar og blir ofte omsatt for rundt 15000:-. Det vil dog alltid være en viss risiko å kjøpe en sammensatt motor med kun selgers ord på at den er i god stand (så som veiv, girkasse, clutchdetaljer etc etc) med mindre selger er kjent og burde vite tilstand til denne.
Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo KlubbJOYSERIK@GMAIL.COMDeltakerGod ide å anskaffe et måleur, dette kan brukes til en mengde ting, bl.a shimsing av veiv og akslinger i Sachs-motoren. 0,15mm er ikke mye og vil sannsynligvis ikke skape store vibrasjoner, hvis du måler opp-ned slakk på svinghjulet hvor mye får du da?
Erik -
ForfatterInnlegg