JOYSERIK@GMAIL.COM

Forumsvar Lagt Inn

Viser 13 innlegg - 76 til 88 (av totalt 88)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Moped vibrerer ved høy hastighet #92335

    Hei Vegard,
    Gratulerer med en meget populær moped, Corvette 380P er av de senere utgavene som har den kjente firegirs viftekjølte motoren som har vært i bruk siden begynnelsen på 1960-tallet. Grunnen til vibrasjon er vanligvis en av to årsaker, for å kontrollere dette må du demontere kick, girpedal og viftedeksel. Ta så tak i viften og kjenn for slakk inn-ut/opp-ned. Her skal det ikke være slakk men er det slakk opp/ned så vil dette gi vibrasjoner. Isåfall må motoren demonteres og nye rammelagre for veivakselen byttes og shimses inn. Andre ganger er det dessverre ikke uvanlig at noen har brukt hammer på svinghjulet for å demontere dette, dette kan skade veivtapp slik at svinghjulet får kast. Dette kan sjekkes ved å demontere viften og sakte dreie svinghjulet og med f.eks et lite skrujern holdes fast mot siden av svinghjulet (nesten kontakt) og observere evt. kast. Bruk av måleur vil selvsagt være enda bedre.
    Lykke til med Corvetten din!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: 175 ccm veiv #91644

    Hei Roy Jarle,
    For å bytte veivtapper så må veivskinkene presses frahverandre i en egnet presse og med tilleggsutstyr som sikrer en rett aksial bevegelse, dvs. at skinkene rundt rådelager ikke bøyer seg under avpressingen. Med begge veivskinkene demontert kan veivtappene presses ut i presse og nye presses på plass. Det er viktig at kilesporet for svinghjulet på denne tappen kommer i eksakt samme posisjon som før da dette vil sikre tenningstidspunktet. Før veiven igjen blir presset sammen må rådelager inspiseres og evt. byttes. Normalt sett gjøres dette i de fleste tilfeller. Etter av veivskinkene er presset sammen i egnet fikstur må veiven rettes slik at begge veivtapper ikke har noe kast i forhold til hverandre, her bruker man måleur.
    En slik veivoperasjon er krevende og kan ikke anbefales å gjøre for andre enn fagfolk på området. Kostnaden på en komplett reparasjon inkl. deler og arbeid bør sammenlignes med kostnaden for å evt. kjøpe en helt ny komplett veiv, hvis dette er til Sachs SM55 175ccm så selger Temposhop slike veiver til en god pris. Ellers har jeg flere ganger brukt Knut Halvorsen ( ved Eidsvoll?) til veivarbeid, han gjør skikkelig arbeid til en fornuftig pris.
    Lykke til!
    Mvh. Erik Joys

    som svar til: Lys, 175 Swing. 1957. #91642

    I dette tilfellet begynner du i motsatt ende en ved lysproblemet. På bryterplaten har du to punkter som blir koplet sammen ved bryterstilling STOPP, en av disse to punktene er festet til ledningen som går til den svarte ledningen på motorkontakten. Ta en løs testledning og gi den en skikkelig jord (f.eks.på motoren), ta så den andre enden og berør først det ene punktet på bryterplaten som nevnt over, hvis ikke motoren stopper prøv så det andre punktet. Hvis motoren stopper nå så mangler bryterplaten jord på det første punktet. Hvis motoren ikke reagerer på noen av punktene så er forbindelsen brutt til motoren. Dårlig kontakt på motorkontakten? Du kan ta øverste del av motorkontakt av, (vær forsiktig her, disse kontaktene er laget av bakelitt og går lett i stykker!) med bryterkontakten demontert start så motoren. Bruk en vanlig prøvelampe som du jorder i motoren, berør så en og en av de tre punktene på motorkontakten som står igjen på motorblokken. En av de kommer fra stiften i tenningsanlegget og når du treffer/jorder denne vil motoren stoppe. Hvis den gjør det sjekker du forbindelsen mellom det samme punktet i den andre plugghalvdelen og stoppepunktet på bryterplaten i lykten.
    Lykke til i jakten på den forsvunne kontakten!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Lys, 175 Swing. 1957. #91632

    Hei Sven Olav,
    Lyssystemet på SM55 175cc består av to lysspoler som sammen gir nok effekt for å drive hovedlyspære 6volt 35/35watt og baklys 6volt 5watt. Fra den elektriske koplingspluggen på motoren går det ifølge skjema tre ledere, den ene (sort) er for motor stopp, den neste er rød og er kun til likeretter og ladestrøm for batteriet. Likeretter er ikke brukt til lys. Den siste lederen er gul og er koplet til begge lysspolene samtidig, den går til bryterplaten i lykten, videre til dimmebryter på styret og til slutt til hovedlyspæren. Baklyset har eget punkt på bryterplaten. Det som ofte skjer er at det enten er feilkoblet på motorkontakten eller at det er dårlig kontakt der. Hvis du har en batterilader med 6 volt utgang kan du først bruke denne til feilsøking. Kople frahverandre motorkontakten og sett laderens jordklype til jord gjerne på motoren, den andre klypen (+) til punktet i pluggen som går til lykten (igjen, plugg frakoblet ) Hvis det fremdeles ikke er lys i lykten må du prøve deg frem med en enkel prøvelampe hvor strømmen forsvinner, først inn på bryterplate, deretter ut fra denne og inn/ut på dimmebryter. Jording til hovedlys går gjennom styrekronelager og kan iblandt gi dårlig kontakt, dette kan isåfall medføre vekselvis høy spenning til pæren og at denne ryker. Det kan være en ide å legge en designert ledning fra hovedlyspæreholder til et godt jordet punkt på motor/ramme.
    Lykke til og gi gjerne en tilbakemelding på hvordan det går.

    som svar til: Versjon reparasjonshåndbok #91136

    Norsksolgte Sachs 175ccm er av type SM55, håper dette kan hjelpe deg.

    som svar til: Bytte til større sylinder. #91045

    Hei Arnt Olav,
    Motorblokken på Sachs SM55 125/175 er like og sylinderen fra 175passer på din 125 blokk. Slaglengden og råden er også lik på disse to men krysspinneforingen på 125har mindre innerdiameter derfor må denne presses ut og erstattes med foring for 175 som etter innpresning må brotsjes til korrekt innerdiameter. Vekten på veivskinkene skiller noe mellom de to pga. lettere stempel på 125, dette kan forårsake noe ubalanse i motoren. Forgasseren på 125 er en Bing 22mm mens på 175er det Bing 24mm, dysene skiller også. Vinklingen på eksos-stussen der du monterer eksosrøret har to forskjellige vinkler, pass på at du har den riktige vinkelen som passer din sykkel. Topplokket er selvsagt også ulikt mellom de to. Svinghjulet på 175 er laget av messing og veier en del mere enn aluminiumshjulet på 125, 175 har originalt 2×20 watt lysspoler mot 2×15 watt på 125`. Til slutt vil jeg påminne om at en slik modifikasjon vil gjøre sykkelen ikke godkjent som lett mc lengre. Tempo Standard kunne leveres med både 125, 150 og 175ccm men da de to siste som tung mc.

    som svar til: Simmerring veivaksel #91038

    Hvis ikke simmeringene er byttet før vil det ganske sikkert være en god ide å skifte disse nå etter nærmere 60 år. Hvis motoren røyker unormalt mye selv med riktig innblanding av 2-takt olje i bensinen så kan dette tyde på at girolje lekker inn forbi simmeringen på veiven på clutchsiden. På motsatt side kan du evt. med demontert svinghjulsdeksel forsøke å spraye litt startgass bak svinghjulet når motoren går på tomgang (bruk plaststrå fra sprayflasken), hvis turtallet endrer seg er dette et tegn på lekkasje forbi simmeringen. For å bytte simmeringene må motoren deles og veiven shimses for riktig aksialklaring.

    som svar til: Motornummer #90954

    Hei Steinar,
    Hvilken motortype er det snakk om, moped eller motorsykkel?
    Mvh. Erik

    som svar til: Serie 1 og serie 2 motorer #90951

    I utgangspunktet var serie 1 motor (Sachs SM53) laget mellom 1951 og 1954 og har et volum på 150ccm. Serie 2 er også på 150ccm og 6hk men har flere ulikheter fra serie 1 motoren så som topplokket hvor tennpluggen står montert på skrå mens på serie 1 står den vertikalt rett opp. Veivkammeret skiller også noe i størrelse og dermed også diameter på veivskinker. Clutchlameller på serie 1 er som oftest av såkalt kork-type. Jeg har også sett at lengden på primærkjede er noe forskjellig mellom de to modellene.
    Håper dette svarer på noen av spørsmålene dine!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: Tempo Handy 090. #90864

    Det med kjøleproblemer pga. motordesign kan du nok se bort ifra, denne motoren utvikler på det meste 1,6hk og når den er i orden så er det ikke noen varmeproblemer med den. Utifra det du beskriver så er det ikke så lett å stille en skikkelig diagnose men faktum er at den er gammel og flere ting bør ettersees så som tenningsinnstilling (stiftåpning og ikke minst tenningstidspunkt!!), tilstand til simmeringer på veivaksel samt forgassertilstand/funksjon. For sen tenningstidspunkt vil gi svak motoreffekt samt overoppheting, det samme vil utette simmeringer på veivaksel som vil forårsake falsk luft som gir en for mager luft/bensinblanding. Begynn gjerne med disse tingene så vil nok funksjonen på en ellers morsom moped bli bedre!
    Mvh. Erik Joys, Norsk Tempo Klubb

    som svar til: All strøm forsvant fra baklys og hoved lys Corvette 300 1963 #90863

    Siden du nøye har fulgt det riktige skjemaet for denne modellen er det mest nærliggende å tro at det er en kortslutning et sted, sannsynligvis i bryteren på styret. Prøv først å demontere denne, sjekk at alle ledningene i bryteren ikke kommer i kontakt med hverandre, prøv så å starte mopeden og teste lysene uten at bryteren er satt tilbake på styret.
    Lykke til!

    som svar til: Fettgaffel #90598

    Hei Hans,
    Fettgaffel har som navnet tilsier bare fett for å smøre de bevegelige delene ( foringer, innerbein etc.) og har ikke noen innvirkning på dempefunksjonen. Her er det bare å pakke rikelig med en god grease!

    som svar til: 175 ccm veiv #90025

    Selve 175-veiven passer utmerket i 125-blokken (blokkene er identiske) men 125-stempelet bruker en krysspinne som har mindre diameter enn 175-stempelet. På en original Sachs veiv/råde kan man her bytte krysspinneforing for å bruke enten det ene eller det andre stempelet men på Rito-veiven er det et nålelager istedet for foring og derfor kan man ikke uten videre gjøre det her. I tillegg til dette er veivtappen til svinghjulssiden tykkere på 175slik at svinghjul og evt. tenningsanlegg fra 175 må brukes. Rito-veiven er av meget god kvalitet og er balansert i forhold til vekten på stempelet til 175`.

Viser 13 innlegg - 76 til 88 (av totalt 88)
Webhotell levert av Zondo Norge AS