KTD@EBNETT.NO

Forumsvar Lagt Inn

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
  • Forfatter
    Innlegg
  • som svar til: Montering av veivlager og shimsing Sachs 175 #116765
    KTD@EBNETT.NO
    Deltaker

    I håndbok står det “Fyll rillene i rammelagerpakningene med varmlagerfett”, men jeg ser at du presiserer bruk av vanlig motorolje eller 2-takt olje for veivlager. Jeg vil forvente at bruk av fett løses opp av bensin og brennes bort?
    Hva er bakgrunn for din presisering og hva ligger bak tekst i håndbok?

    som svar til: Radiell slark i cluchhus #116742
    KTD@EBNETT.NO
    Deltaker

    I dag har jeg åpnet motor og skiftet shims. Det kan virke som om noe har satt seg siden jeg målte og valgte 0,4 mm shims. Økning til 0,5 mm gjorde liten forskjell.
    Ved å benytte 0,8 mm (0,5+0,3) ble friksjon for stor på clutchlager og aksel.
    Bruk av 0,7 mm (0,5+0,2) virker til å være riktig. Jeg har nå en liten radiell slark i clutchhus og både aksel og clutchhus roterer fritt. Jeg kan ikke kjenne noen aksiell klaring og har ingen måleklokke for å sjekke.

    som svar til: Radiell slark i cluchhus #116736
    KTD@EBNETT.NO
    Deltaker

    Aksiell slark i mellomaksel er vanskelig å måle og er oppgitt til 0,05 – 0,1mm, ikke 0,05mm maks. Jeg målte klaring uten shims og la inn 0,5mm shims etterpå. Når motorhalvdelene er montert sammen kan jeg føle at det er litt bevegelse, men jeg kan knapt se den og jeg har ikke klokke for å måle bevegelse.
    Når du sier 0,05mm maks, er det fordi du mener klaring skal være så liten som mulige, men likevel gå fritt?

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
Webhotell levert av Zondo Norge AS