Forumsvar Lagt Inn
-
ForfatterInnlegg
-
mikus@online.noDeltaker
Nei, den typen har jeg ikke kjennskap til. Hvis den passer på innsug, så kan jo den testes og se om det gjør noen forskjell.
mikus@online.noDeltakerHei. Jeg er ikke sikker på hva som er forskjellen på disse to, men antar at de tre siste sifre viser produksjon serie. Begge er 12 mm og kan antagelig brukes om hverandre. Prøv deg fram.
mikus@online.noDeltakerJeg har prøvd å finne ut dette, men finner ikke noe opplysninger om det. Men, jeg tror du kan bruke de samme som brukes på Corvette og Panter.
mikus@online.noDeltakerHvis det rasler i gaffelen er den antagelig tom/ tørr for olje. Det finnes egen gaffelolje som du kan bruke, men flere bruker vanlig motorolje. Prøv deg fram med en halv dl, hjelper ikke det kan du øke mengden til en dl. Eller om du demonterer gaffel og rengjør den innvendig og bruker grease som du meter fjærene med.
mikus@online.noDeltakerHei. Statens Vegvesen har dette i sine arkiver. Jeg registrerte en Tempo for noen år siden og da gikk de inn på et vognkort til en tilsvarende moped som hadde disse dataene.
mikus@online.noDeltakerJeg har ikke sett noe sted hvor dette er oppgitt, men jeg bruker 1/10 mm. Det fungerer greit.
mikus@online.noDeltakerDa tror jeg det er best å høre med de forskjellige som fører Temporelatert, Kjell Berg, Veteranmopden, Motosør. Mye kan også skaffes brukt på markeder ol.
mikus@online.noDeltakerHei. Komplett skruepakke fåes hos veteranmopeden.no. Den koster 255,- på deres oversikt på nettbutikken.
mikus@online.noDeltakerDet kan nok være at den er byttet, men det har liten betydning. Har gjort det selv flere ganger og det har fungert fint. Nå har du prøvd mye forskjellig, så da tror jeg det er utslitt sjaltekloss i hovedaksel som er utslitt og da må motor kløves. Klossen sitter i enden av sjaltepinnen og den kan ha blitt rund i kantene og vil ikke gripe skikkelig inn i giret.
mikus@online.noDeltakerDessverre så kommer disse brytere i en litt annen utgave enn de orginale. Mener å huske at rød skal sitte i senter av bryter og at svart er stopp bryter. Så har du en som er til jord. Resten er det bare å prøve seg fram til. Husker jeg hadde noen forsøk på en tilsvarende selv, men nå husker jeg ikke hvordan dette ble tilslutt.
mikus@online.noDeltakerHvis den drar seg innover, kan det tyde på at spormutter sitter for langt ut. Løsne kontramutter og skru mutrene inn til du har en drøy millimeter av sjalteaksel stikke ut fra kontramutter.
mikus@online.noDeltakerHei. Du kan forsøke å skru spormutter en drøy halv omdreining lenger ut og se om det da blir bedre. Der kan være andre årsaker til dette også, bla en liten fjær som sitter bak trekanten med hakk i. Videre kan hele mekanismen kommet litt ut av posisjon og trenger å løsnes med de skruene som dette er festet til girdeksel med. Mekanismen har ovale hull som muliggjør en liten forskyving av mekanismen og dette kan også hjelpe. Håper noe av dette kan hjelpe deg.
mikus@online.noDeltakerTror de orginale er 290 mm, men kan fint bruke 320 mm. Blir da en tanke høyere bak, men det er ubetydelig.
mikus@online.noDeltakerHei. Litt usikker om disse stemplene går om hverandre. Mulig høyden på stemplene er ulike og da vil du ikke få samme effekt, men om du får målene på det du trenger, så vil det hjelpe.
mikus@online.noDeltakerDet kan også ha sammenheng med for lavt tennings punkt (for sen, lav tenning). Men prøv det som Erik her nevner først, så kan det være du vet mer før du prøver tenningen.
-
ForfatterInnlegg